Maten

Bort med alla kolhydrater förutom linser och bönor, satsa på grönt och protein och fett i rimlig mängd. Ta en proteindrink till frukost, ät lunch och middag och småät inte däremellan. Blir du sugen på något, ta lite nötter eller en avokado, men låt kroppen bli hungrig mellan målen.
Heta kryddor stimulerar ämnesomsättningen så krydda gärna lite extra med chili, cayennepeppar, ingefära och vitlök.

Kom ihåg att röra på dig. 10 - 12 000 steg / dag är en bra början. En morgonpromenad på 45 min - 1 timma är suveränt att starta dagen med. Du kan skaffa en stegräknare så kan du hålla kolla på dina steg.
Tag en kortis till lunchen och sedan en efter jobbet så skall du se att du snabbt är uppe i dina 10 000 steg. För dagbok och statistik över dina nya framsteg i löparskorna! Har du någon annan aktivitet som höjer pulsen som du gillar? Dansa och gymma är perfekt. Gärna 3 ggr / vecka.

Handla och rensa ut


Släng och rensa ut allt i skafferi och kylskåp som inte är bra och närande för dig! Gör en Anna Skipper!
Handla bara när du är mätt och belåten och gå efter en lista du har planerat innan du kommer till affären. Inga impulsköp!
Satsa på att äta så naturligt som möjligt och gärna ekologiska och grönsaker. Nära naturen är måttot!

Stress & Relax


Kortisol är ett stresshormon som ökar när vi stressar, och som bla är fettinlagrande. Detta fett lägger sig just runt magen, höfter, rygg.
Kortisolet utsöndras när vi stressar eller känner oss stressade. Se till att varje dag göra någon form av avslappnande aktiviteter som yoga eller bara ligga och lyssna på en vacker CD i 20 minuter. Att relaxa kan alltså ha stora effekter för att lyckas med din viktnedgång. Så även en bra sömn med minst 7 timmars sömn/ natt. Att sova för lite kan orsaka viktuppgång.

Lycka till med ditt nya liv! Nu är det full fart som gäller!