THERESE

Fett% 38,7% nu: 27,2% = minus 11,5% - enheter
Fettvikt: 32,6 kg nu: 19,3 kg = minus 13,3 kg
Fettfri massa 51,7 kg nu: 51,9 kg = ökat 0,2 kilo

Kristinas kommentar: Fantastiskt resultat. Hon har gått från att ligga på gränsen till riskfyllt mycket fett (>40% fett) på kroppen till att ha en hälsosam sammansättning (20-30% fett). Dessutom har hon lyckats med bedriften att tappa mer än 1 kg fett i veckan samtidigt som hon har ökat sin muskelmassa. Detta är något som är ganska svårt och kräver optimal kombination av kost och träning. Det vill säga så pass lite kalorier och mycket träning att hon går ner i vikt men samtidigt tillräckligt mycket kalorier för att orka träna hårt och ge kroppen den energi den behöver för att bygga upp sig starkare än den varit från början. Trots att Therese nu är 13 kilo lättare har hon nu en högre förbränning/ämnesomsättning än vad hon hade när hon startade.

MADELENE

Fett% 52,8 nu: 43,3% = minus 9,5% - enheter
Fettvikt: 51,5 kg nu: 34,3 kg = minus 17,2 kg
Fettfri massa 46,1 kg nu: 45 kg = tappat 1,1 kilo

Kristinas kommentar: Madelene har tappat fantastiska 17,2 kg. Hon ligger kvar i kategorin ”riskfyllt mycket fett” (>40% fett) men har börjat närma sig den något lägre kategorin som innebär ett överskott av fett (30-40% fett.) Dessvärre har hennes livsstil de senaste veckorna även tärt på hennes muskler. Muskler kostar mycket energi/kalorier att ha. Ju mer muskler man har desto mer bränsle/kalorier kräver kroppen för att gå runt. När man drar ner på kalorierna för mycket måste kroppen försöka överleva på denna låga nivå och tvingas då minska på de ”dyra” musklerna. Detta sker även om man tränar samtidigt. Äter man väldigt lite kan träningen till och med påskynda denna process. Resultatet blir tyvärr även en något sänkt ämnesomsättning, vilket i praktiken innebär att det blir lite svårare att få bort de kvarvarande kilona.

ANNA

Fett% 44,5 nu: 39,3% = minus 5,2% - enheter
Fettvikt: 37,6 kg nu: 29,2 kg = minus 8,4 kg
Fettfri massa 46,8 kg nu: 45,1 kg = tappat 1,7 kilo

Kristinas kommentar: Även Anna har gjort ett fantastiskt jobb och minskat 8,4kg fett under dessa 12 veckor. Hon har tagit klivet från ”riskfyllt mycket fett” (>40% fett) ner till den något lägre kategorin som innebär att man har ett överskott av fett men med mindre risk för hälsan (30-40% fett). Dessvärre har denna förändring skett på bekostnad av hennes muskler. Hon har tappat hela 1,7 kilo muskler. Detta beror på att hon antingen har fått i sig för lite energi/kalorier totalt sett eller, kanske mer realistisk i detta fall, fått i sig för lite kolhydrater. För att kompensera för det låga intaget bryter kroppen ner sina reserver och sina muskler. Att muskelmassan minskar innebär tyvärr även att ämnesomsättningen har sjunkit något. Det är nämligen den fettfria massan som bestämmer kroppens grundförbränning. Ju mer muskler man har desto högre förbränning har man – ju mer mat ”tål man”.