Nästa avsnitt sänds

Kalla fakta – Avsnitt 9

Svenskt samhällsmagasin från 2013. Redaktionen granskar och avslöjar politiker, makthavare och samhällsfenomen. Serien skildrar också olika människoöden. Den lyfter fram människor och känslor och visar hur dagens svenskar påverkas av de beslut som fattas i maktens korridorer. Programledare: Lena Sundström.

Senaste från Kalla fakta

1:35
Spela
Få bilägare får rätt mot verkstad

Få bilägare får rätt mot verkstad

Det finns stora brister inom bilverkstadsbranchen. Det visade Kalla Faktas avslöjande i veckan om felaktiga reparationer. Men som bilägare är det svårt att få rätten på sin sida mot verkstäder som gjort fel: bara en bråkdel av alla anmälningar får stöd av allmänna reklamationsnämnden.

Det finns stora brister inom bilverkstadsbranchen. Det visade Kalla Faktas avslöjande i veckan om felaktiga reparationer. Men som bilägare är det svårt att få rätten på sin sida mot verkstäder som gjort fel: bara en bråkdel av alla anmälningar får stöd av allmänna reklamationsnämnden.

7:49
Spela
Hur undviker man att bli lurad av bilverkstaden?

Hur undviker man att bli lurad av bilverkstaden?

Det fuskas rejält på landets bilverkstäder, visar en stor granskning från Motormännens riksförbund och Kalla fakta. Hur undviker man då att bli lurad av sin bilverkstad? Tomas Engström, vd på Kontrollerad bilverkstad, och Fredrik Davery, vd på Motormännen, gästar Nyhetsmorgon.

Det fuskas rejält på landets bilverkstäder, visar en stor granskning från Motormännens riksförbund och Kalla fakta. Hur undviker man då att bli lurad av sin bilverkstad? Tomas Engström, vd på Kontrollerad bilverkstad, och Fredrik Davery, vd på Motormännen, gästar Nyhetsmorgon.

0:46
Spela
Trafikförsäkringsföreningen underkänner landets bilverkstäder

Trafikförsäkringsföreningen underkänner landets bilverkstäder

På tisdagen avslöjade Kalla fakta skrämmande brister som finns inom bilverkstadsbranchen. 7 av 8 verkstäder fick underkänt och en stor undersökning som Trafikförsäkringsföreningen just nu gör på 700 reparationer i hela landet visar samma brister.

På tisdagen avslöjade Kalla fakta skrämmande brister som finns inom bilverkstadsbranchen. 7 av 8 verkstäder fick underkänt och en stor undersökning som Trafikförsäkringsföreningen just nu gör på 700 reparationer i hela landet visar samma brister.

2:39
Spela
Konsumentministern sätter press på verkstadsbranschen

Konsumentministern sätter press på verkstadsbranschen

Efter Kalla faktas avslöjande om att sju av åtta verkstäder inte hittar felen på bilar som lämnats in för service vill konsumentmininster Per Bolund se ökade kontroller.

Efter Kalla faktas avslöjande om att sju av åtta verkstäder inte hittar felen på bilar som lämnats in för service vill konsumentmininster Per Bolund se ökade kontroller.

Kalla fakta granskade verkstadsfusket - så svarade bilverkstäderna

Kalla fakta granskade fusket i verkstadsbranschen genom att lämna in åtta bilar på service hos åtta olika verkstäder. Sju fick icke godkänt. Här kan du se...

Kalla fakta granskade fusket i verkstadsbranschen genom att lämna in åtta bilar på service hos åtta olika verkstäder. Sju fick icke godkänt. Här kan du se reportaget och ta del av verkstädernas svar.

Kan man lita på bilverkstaden då man lämnar in sin bil på service?

I Sverige går det en bil per varannan invånare. Idag omsätter service och reparationer av alla dessa bilar mellan 40 och 60 miljarder kronor per år.

Enligt bilbranschens eget kvalitetsföretag, Kontrollerad bilverkstad, KBV, har fusket vid bilservice minskat från nära 50 procent till runt 20 procent sedan mitten av 90-talet. Och KBV är nöjda med utvecklingen, även om var femte kontrollerad service och reparation fortfarande är underkänd.

Men har det verkligen blivit så mycket bättre? Enligt bilägarnas egen intresseorganisation, Motormännen, får man dagligen samtal från bilägare som upplever att de blivit felbehandlade eller lurade när de haft sin bil på service.

Hur utbrett är då fusket på våra bilverkstäder egentligen? Stämmer det, som branschen säger, att man lyckats pressa ner antalet felaktigt utförda reparationer och servicetillfällen?

För att skapa sig en egen uppfattning har Kalla Fakta lämnat in åtta bilar på service hos åtta etablerade bilverkstäder i Stockholmsområdet.

Av åtta testade bilverkstäder ges sju omdömet icke godkänt. Så här svarar några av testens bilverkstäder på kritiken.

Mekonomen, Häggvik – Peugeot >>

Autoexperten, Klara Bilverkstad – Ford >>

Min Bil, Bandhagen – Volkswagen >>

Bilia, Segeltorp – BMW >>

V-59, AD Bilverkstad – Audi >>

Skriftligt svar från AD Sverige >>

Skriftligt svar från Bilia >>

Ta del av testresultaten: Följ länken >>

Skriftligt svar från Bilia

Nedan kommenterar Bilia Kalla faktas granskning.

Nedan kommenterar Bilia Kalla faktas granskning.

Bilia Group BMW önskar återkoppla kring de synpunkter ni har angående utförd service på bilen med registreringsnummer KHR149.

Vi har talats vid telefonledes vid ett flertal tillfällen men för att vara tydlig önskar vi summera dessa frågor skriftligen och kommenterar dessa enligt följande:

1) Angående synpunkter på mätning av slitage på däckmönster: Vi anser att Bilia Group följer de direktiv som fordonsbranschen och trafiksäkerhetsverket har vilket betyder mätning av den ”mittersta 75 % delen av slitbanan ”. Vi har poängterat de slitna däcken på serviceprotokollet och fakturan samt muntligen, tydligt, informerat kunden om ”väldigt snedslitna framdäck” samt att fyrhjulsmätning rekommenderas, vid utlämning av fordonet.

2) Angående synpunkter på serviceprotokoll: Bilia Group använder de, från tillverkaren, rekommenderade serviceprotokoll som arbetats fram till respektive bilmodell. Dessa serviceprotokoll användas av alla auktoriserade BMW-verkstäder i Europa. Serviceprotokollet tillsammans med bilens servicebok förklarar omfattningen av utförd service.  Vid utlämning av bilen går servicerådgivare noggrant igenom serviceprotokoll och faktura tillsammans med kunden. Således skall serviceprotokollet inte ses som en isolerad informationskälla utan måste kombineras med servicebok, faktura och Servicerådgivare.

Med vänliga hälsningar,

Jonas Lindmark 

Servicemarknadschef

Bilia Group

2:43
Spela
Mekonomen svarar på kritiken

Mekonomen svarar på kritiken

Mekonomen Häggvik var en av de bilverkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Mekonomens representant på kritiken.

Mekonomen Häggvik var en av de bilverkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Mekonomens representant på kritiken.

2:17
Spela
Bilia svarar på kritiken

Bilia svarar på kritiken

Bilia Segeltorp var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Bilias representant på kritiken.

Bilia Segeltorp var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Bilias representant på kritiken.

2:26
Spela
Min Bil svarar på kritiken

Min Bil svarar på kritiken

Min bil i Bandhagen var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Min bils representant på kritiken.

Min bil i Bandhagen var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Min bils representant på kritiken.

1:53
Spela
Autoexperten svarar på kritiken

Autoexperten svarar på kritiken

Autoexperten Klara var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Autoexpertens representant på kritiken.

Autoexperten Klara var en av de verkstäder som fick icke godkänt i Kalla faktas granskning av bilverkstäder. Här svarar Autoexpertens representant på kritiken.

Visa fler
 
NU
 
Visa hela tablån