» Sök stöd hos dina nära och kära
Se till att prata om problemet med dina anhöriga. Berätta vad som händer och hur det får dig att känna. Det kan hjälpa att ha någon som lyssnar och någon som uppmuntrar en.

» Var snäll mot dig själv
Förstå att du inte förtjänar att hatas eller mobbas. Du förtjänar inte att kallas ful bara för att du lägger upp många selfies och du förtjänar inte att kallas idiot för att du postar en åsikt som inte alla håller med om. Förstå att du inte är problemet som skapar näthatet, problemet ligger hos dem som hatar.

» Medla med hjälp av en tredje part
När mobbare och offer känner varandra kan det finnas anledning att ta kontakt med mobbaren. Offret ska inte kontakta näthataren själv utan bör få hjälp av en tredje part som med fördel har koll på näthat. Det finns till exempel ofta personal på skolor som kan hjälpa eller en chef på jobbet.

» Sök hjälp om/när du behöver
Om du känner att näthatet påverkar dig på ett sätt som inte längre går att hantera – ger dig sömnproblem, lägre självförtroende eller andra problem i vardagslivet bör du söka hjälp hos en psykolog eller skolans kurator.

» Fokusera på det positiva
Om du tar emot många kommentarer från personer du inte känner är sannolikheten stor att du tar emot både positiva och negativa kommentarer. Försök att fokusera på det snälla och uppmuntrande meddelandena istället för de kritiska.