» Ta en skärmdump på meddelandet och radera det sedan
Det är viktigt att meddelande finns kvar som bevis om ärendet tas vidare, men det bör inte finnas tillgängligt för ditt barn. Skicka en skärmdump till din egen telefon och radera sedan meddelandet från ditt barns.

» Normalisera och visa intresse
Uppmuntra barnet till att prata om det som hänt. Visa att du är intresserad och redo att verkligen lyssna på barnet. Försök att få barnet att förstå att näthat är något som händer även andra barn och vuxna så att hen inte känner sig konstig eller annorlunda.

» Lyssna. Utan att avbryta. Utan att ge råd. Bara lyssna. 
Det är viktigt att lyssna på barnet. De flesta föräldrar lyssnar tills de fått en uppfattning om vad problemet är och väljer sedan att fokusera på att lösa problemet. Se till att låta ditt barn prata ut och lyssna aktivt så länge barnet har något att berätta.

» Hantera problemet tillsammans med ditt barn – inte åt ditt barn
Föräldrar vill instinktivt göra allt i sin makt för att skydda och hjälpa sitt barn. Om barnet blir utsatt för näthat är det lätt att ta över konflikten genom att agera så som du tror är bäst. Försök istället att komma fram till lösningar tillsammans med ditt barn, genom att hela tiden fråga hur hen vill gå till väga, hur olika alternativ skulle kännas och vad hen tycker och tänker.