I dagens samhälle är de allra flesta närvarande på sociala medier, vare sig det är Facebook, Twitter, Instagram eller Pinterest. Vi tycker till, delar med oss och kommenterar - kanske ibland utan en tanke på vem som kan tänkas vara slutkonsumenten. Det är dock värt att tänka till. Undersökningar har nämligen visat att fyra av tio arbetsgivare kollar upp presumtiva framtida medarbetare på sociala medier eller Google innan de rekryterar. Är du i jobbsökartagen så kan alltså en förflugen kommentar få långt större konsekvenser än du föreställt dig.

Sofia Mirjamsdotter, expert på sociala medier, utvecklar varför det är så viktigt att hålla koll på sitt nätavtryck:

 - Nätet får ju, som denna undersökning även visar, allt större betydelse. Det är klart att man därför måste ha lite koll på hur man framställer sig själv. Detta gäller oavsett om du är jobbsökande eller ej, för om du inte söker jobb i dag så kanske du kommer att göra det om två år och det du gör på nätet i dag kommer att ingå i summan av bilden av dig i framtiden.

En invändning till detta resonemang är att man kanske är en person privat och en annan på jobbet. Har arbetsgivare med ens privata bild på sociala medier att göra egentligen? Johannes Sundlo, rekryterare och expert på sociala medier, svarar:

 - Det är en mänsklig drift att vara nyfiken, speciellt på en person man kanske ska anställa. Däremot måste vi arbetsgivare lära oss att sortera ut det relevanta. Ska man inte få dricka öl? Är det fel att lägga upp en bild där man sitter med ett ölglas i handen? Det är viktigt att värdera informationen på ett vettigt sätt.

Siffror att ta med sig:

40 procent av företagen kollar upp kandidater via Facebook

19 procent av företagen har någon gång sorterat bort en kandidat utifrån internetsökningar


FLER KLIPP:

Statusraden kan leda till inbrott

Sociala medier stressar tjejer