Lovisa "Lofsan" Sandström hälsar dig välkommen till PT-skolan:
- Programledaren Jessica Almenäs och jag gör en PT-skola där man får följa med och se hur det fungerar att träna med personlig tränare. Vi kommer i varje avsnitt att visa träningsövningar, prata om kost i inslaget Dagens rätt och ge tips på strategiska beslut i Tips från coachen, som kommer att göra att man får mer resultat av sin träning. Vi vänder oss till nybörjare men också till de som är vana i gymmet och som är redo att lägga i en växel till.

Det första avsnittet i serien handlar om ryggträning och hur man kan kombinera olika övningar.
- En stark rygg är inte bara snygg utan förbättrar också hållningen i löpning och i vardagen, säger Lofsan.

TIPS FRÅN PT-SKOLAN - AVSNITT 1:

Dagens rätt:

Använd din knutna näve när du lägger upp mat på tallriken. En knuten näve protein och en knuten näve kolhydrater får samsas tillsammans med en öppen handflata som man bygger på höjden med grönsaker. 

Tips från coachen:

Variera din träning. Träna mer varannan vecka och lite mindre varannan. Träna max två dagar på raken och vila var tredje dag. Om man tränar för mycket och för ofta ökar risken för att man överanstränger sig, blir sjuk eller tröttnar. Ha en träningsplanering att följa!

Se övningarna från första lektionen i klippet ovan!

Lofsan har varit med i Nyhetsmorgon förut. Se hennes tidigare tips här:

Soffpotatis - så kommer du igång med träningen

Löpningstips med Lovisa Sandström

Träningstips för axlar och rygg

Bloggande träningsmammans enkla workout