- Vår huvudpublik finns fortfarande i våra linjära kanaler, men vi märker en snabb ökning av tv-tittandet på våra andra plattformar, och valet blev en katalysator för nyhetstrafiken, säger Viveka Hansson programdirektör för nyheter och samhälle på TV4.

Tittarmässigt gjorde TV4 ett bättre valår i år än 2010. Årets sändningar ökade både totaltittandet i huvudmålgruppen 12-59 år och i tittartidsandel jämfört med 2010. En tydlig trend för TV4:s valsändningar var att tittandet ökade särskilt i den yngre målgruppen 15-24 år. Till exempel ökade Utfrågningarna från 26 till 35 procent i tittartidsandel i denna målgrupp och duellen mellan Reinfeldt och Löfven i Din nästa statsminister hade en tittarandel på hela 38 procent i samma målgrupp. Under valveckorna hade både det dagliga valprogrammet Valspecial och TV4 Nyheterna ett högt generellt tittande.

Enskilda klipp populära


Det enskilda klipp som visades mest var pappersbråket mellan Stefan Löfven och Annie Lööf som gav över 80 000 strömmar bara under valhelgen. Under partiledardebatten den 11 september skrevs 24 211 tweets taggade med #tv4val av 6378 twitterkonton.

På Facebook engagerades ni följare av bland annat Stefan Löfvens knuff på Annie Lööf, talmannen skakade inte hand med Jimmie Åkesson och Anders Borg och Fredrik Reinfeldt bästa vänner.