Internetworld delade under torsdagen ut pris till Sveriges 100 bästa sajter 2012. Kvällens stora vinnare var TV4, som vann priset Årets bästa sajt 2012.

Motiveringen löd:

"I en bransch präglad av kraftig förändring till följd av digitaliseringen lyser en aktör just nu starkare än de andra. En nylanserad sajt som känns befriande ren och fokuserad på användarnas behov kombineras med en imponerande playtjänst där samtliga kanaler som gruppen levererar livesänds över webben. TV4 erbjuder årets mest genomtänkta helhetskoncept och är därför värdiga att titulera sig 2012 års vinnare av Internetworlds Topp 100."

- Det är otroligt roligt att vi vann, säger Sandra Brundell, redaktionschef på tv4.se och tv4play.se.

 - Under 2012 gjorde vi flera nysatsningar, som en helt ny och responsiv tv4.se-sajt där vi verkligen fokuserar på vårt rörliga material. Dessutom fick sig TV4 Play en rejäl ansiktlyftning under hösten, och vi är väldigt glada att vårt hårda arbete uppmärksammas.

Även Årets underhållningssajt

TV4 vann även kategorin Underhållning, med motiveringen:

"TV4 står för årets makeover. Den helt omgjorda och numera responsiva sajten lyfter och tydliggör guldkornen bland tv-programmen genom att ersätta plottrighet med fullt fokus på en sak i taget och gör plattformen till en värdig vinnare. Nya TV4 Play, med möjlighet att se TV4-gruppens samtliga tv-kanaler live via streaming, är unik i sitt slag i Sverige."

De andra nominerade i denna kategori var Bambuser, Dito, Headweb, Spotify, Storytel, Sveriges radio, Svt, Viaplay och Voddler.

Internetworlds Topp 100-lista

Internetworld nominerar varje år svenska sajter till sin Topp 100-lista. 2012 års lista är uppdelad på 16 olika kategorier, med alltifrån e-handel och livsstil till kommuner och underhållning, där TV4 var nominerad. Från varje kategori vinner sedan en sajt. Dessutom utses en av kandidaterna till Årets bästa sajt 2012.

Urvalskriterier

Enligt Internetworld bygger urvalsprocessen på ett antal kriterier, bland annat utvecklingskraft jämfört med tidigare år, det innehåll kunden möts av, öppenhet gentemot sociala medier, form och funktion samt nytänkande.