Att ta färjan istället för flyget är många gånger sämre för miljön. Det visar en ny granskning som resetidningen Vagabond gjort tillsammans med KTH och Chalmers, där de jämfört koldioxidutsläppen från flyg och färja till bland annat Visby, Helsingfors och Tallinn.
En förklaring är att hastigheten höjts till sjöss.
– Nu kör Gotlandsfärjan i 27–28 knop. Saktar man ner till 20 knop, ungefär samma hastighet som Finlandsfärjorna kör i, skulle det leda till närapå halverade koldioxidutsläpp, säger Jonas Åkerman som är forskningsledare på KTH med inriktning på hållbara, långväga transporter, till Vagabond.
Men en färjeresa till Gotland utan bil uppskattas ge ungefär lika stora koldioxidutsläpp som om den hade gjorts med flyg.
Forskaren: Totala utsläppen påverkas av resans längd
Jörgen Larsson, forskare i hållbart resande vid Chalmers, menar dock att det är viktigt att tänka på att de totala utsläppen påverkas av hur lång resan är.
– Om man flyger kan man flyga enormt mycket längre och de totala utsläppen från flygresan blir ju mycket högre än från färja i genomsnitt, säger Jörgen Larsson, forskare i hållbart resande vid Chalmers.
I spelaren ovan: Mer om utsläppsgranskningen i spelaren ovan.