Extern länk
Början på sidans innehåll

Nyheter

Ny lag ska hjälpa konsumenten få rätt – när varan inte fungerar

Förslag på ny konsumentköplag • Producentens ansvar att undersöka fel höjs till två år

Uppdaterad: Publicerad:

I en alltmer digital värld behöver konsumentskyddet stärkas menar regeringen som lägger fram förslag till ny konsumentköplag.

Ett av förslagen som nu läggs på riksdagens bord är att det ska bli lättare att som konsument få rätt när en vara inte fungerar som den ska. Den tid efter köpet där producenten har ansvaret att undersöka vad som är fel, utsträcks från dagens ett halvår till två år. Det är positivt för många konsumenter, enligt Sveriges konsumenter.

– Det är jättesvårt för konsument att bevisa att man inte använt en vara på ett ovarsamt sätt. Det måste vara en dålig kvalitet från början som gör att den går sönder, säger konsumentrådgivare Maria Wiezell.

”Ett steg bort från slit och släng samhället”

I grunden finns ett EU-direktiv där den svenska regeringen har valt att gå längre.

– Vi hoppas att det här blir ett steg bort från slit och släng samhället. Det är ett instament för säljare att göra saker som håller lite längre, säger Mats Elger (S), finansmarknadsminister.

Se mer om förändringarna som kan komma med regeringens lagförslag i spelaren ovan.