Flera stora svenska företag använder personuppgifter som samlats in med hjälp av varumärkesstölder och kan kopplas till misstänkta bedrägerier.
TV4:s systerbolag C More, Schibstedägda Compricer samt Viaplays och Telenors streamingtjänst Allente är några av de företag som avslöjas i Kalla faktas granskning av den smutsiga datahandeln på nätet.
Kalla fakta har skapat fem olika identiteter och låtit dem klicka på olika annonser på nätet. Länkarna leder till hemsidor som utlovar fina priser för den som deltar i en tävling. Tävlingarnas syfte är att generera så kallade leads, kvalificerad information som gör att telefonförsäljare lättare kan hitta personer som säger ja till det de säljer.
Ett av företagen som köpt leads är C More.
– Här har det brustit, säger C Mores affärschef Jens Håkansta när Kalla fakta träffar honom för en intervju. Vi ser väldigt allvarligt på det här och tar vårt ansvar för att stoppa det, säger han.