Ett tekniskt fel av sällan skådad skala slog ut Facebook och alla dess tjänster i går. Tre miljarder användare och en mängd affärsverksamheter drabbades då Facebook, Messenger, Instagram och Whatsapp alla låg nere i över sex timmar.
Marcus Murray, IT-säkerhetsexpert på Truesec Group, förklarar att haveriet har att göra med en uppdatering av det system som guidar data genom företagets nätverk.
– Det man har gjort är en nätverksförändring som har gått fel och det har lett till att man har låst ut sina servrar från internet, kan man enkelt säga. Och problemet är att man behöver komma åt dem via internet för att återställa förändringen, säger han och fortsätter:
– Facebook har egentligen låst ute sig själva kan man säga.
”Inte tagit höjd för risken”
Marcus Murray är överraskad över att problemet kunde uppstå på ett så pass framgångsrikt företag.
– Det som kanske är mest slående är att man inte har tagit höjd för den här risken på ett så stort och viktigt företag som Facebook. Det måste ha kommit som en chock för dem, att oj, vi är utelåsta.
På Facebook kommenterar företaget själva gårdagens haveri.
Marcus Murray förklarar vad som gått fel – och vad det här betyder för Facebook – i spelaren ovan.