Sommaren 2018 efter två grundstötningar orsakade av sjöfylleri deklarerade infrastrukturminister Tomas Eneroth att kontrollen av internationell sjöfart måste bli bättre.
Hittills i år har bara runt 240 nykterhetskontroller gjorts i samband med cirka 20 000 fartygsanlöp till svenska hamnar.
Efter den tragiska fartycksolyckan utanför Bornholm förra veckan kräver nu Motorförarnas nykterhetsförbund fler nykterhetskontroller.
– Jag tycker att det är väldigt få i relation till hur många som kommer till svenska hamnar. Det är ju bara en bråkdel av någon procent som kontrolleras. Jag tycker att man ska ha ambitionen att ha lika frekventa kontroller i sjötrafiken som i vägtrafiken, säger trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.
”Svårt att kontrollera fartyg”
2016 gjordes bara 152 kontroller. Två år senare 661. Sedan har antalet kontroller sjunkit igen, till 239 i år, bland annat på grund av pandemin.
– De allra flesta fartygen på Östersjön eller längst den svenska kusten omfattas inte av svensk jurisdiktion. Därför är det väldigt svårt att kontrollerar fler i dagsläget, säger Mattias Lindholm, presstalesperson Kustbevakningen
I spelaren ovan: Mer om problemen kring nykterhetskontrollerna ombord på fartygen.