Varje dag dör 18 000 barn av sådant som skulle gå att förhindra om det bara fanns tillräckligt med resurser. Med slow-tv-sändningen #DinGåva hoppas TV4 och Unicef att uppmärksamheten riktas till att barn över hela världen får den hjälp de verkligen behöver i jul.
– Mitt under hungerkatastrofen på Afrikas horn besökte jag Wajir i norra Kenya, nära gränsen till Somalia. En timmes bilfärd rätt ut i öknen satt ett hundratal barn med sina mammor under den spretiga skuggan av ett dött träd. En gång i veckan samlades de där och personal som stöttades av Unicef mätte, vägde och bedömde hälsotillståndet på varenda unge .Sedan fick de med sig de näringstillskott de behövde – den nötkräm som finns att köpa i gåvoshopen på Unicef.se, säger Liza Marklund, Unicefs ambassadör.
För varje julgåva som köps i Unicefs gåvoshop tänds ett ljus i TV4:s studio. Slow-tv-sändningen pågår dygnet runt och tittarna får se både kända och okända personer tända ljusen. Kampanjen börjar i Nyhetsmorgon den 16 december klockan 09.00 och avslutas den 21 december klockan 12.00.
– Samarbetet med Unicef har blivit en fin jultradition för oss på TV4-Gruppen. Slow-tv-sändningen är ett nytt grepp, och vi hoppas så klart att den kommer att inspirera tittarna lite extra genom att skapa ytterligare en symbol för att detta faktiskt är något som sker på riktigt. Och att alla kan vara med och konkret bidra till att ett barn eller flera får det lite bättre, säger Åsa Jamal, kommunikationsdirektör på TV4.
Alla produkterna som finns att köpa är riktiga produkter och inte symboliska gåvor. Unicef är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Gåvorna koordineras och levereras från Unicefs centrala lager i Köpenhamn.
Länkar
Presskontakt
TV4-Gruppens presstjänst
Arbete 08-459 40 30
E-post press@tv4.se