När Martin Bodén loggade in på sin bank i september förra året upptäckte han att det saknades nästan 600 000 kronor.
– Jag trodde det var något fel, men det var det inte – någon hade tömt alla mina konton, säger han.
Hans dotter hade gjort ett köp på en bluffsida och efteråt kom ett meddelande upp om att han behövde betala frakten, och med bankkort och bankdosa betalade Martin. Efter köpet kom bedragare över hans bank- och personuppgifter.
Saknas fortfarande närmare 400 000 kronor
På Nordeas hemsida stod tidigare att banken hade en överföringsgräns på 250 000 kronor per dag, men nu har banken ändrat formuleringen till att gränsen är individuell.
Vill en kund ändra sin beloppsgräns behöver personen ringa banken och kunna legitimera sig med bland annat mobilt bank-id. I Martins fall ska bedragen ha ringt till banken och sagt att ett bilköp ska göras och eftersom ett nytt bank-id hade skapats kunde personen legitimera sig som Martin och Nordea överförde pengarna till konton i andra banker.
Martin har polisanmält bedrägeriet och en förundersökning pågår.
Nordea har avslutat Martins ärande och merparten av pengarna har han inte fått tillbaka, men 200 000 kronor gick att rädda enligt banken.
Se hela Martins berättelse i spelaren ovan.