Skolan ska främja pojkars och flickors lika rätt och möjligheter när det gäller idrott och hälsa, enligt den svenska läroplanen. Trots det blir flickor och pojkar blir behandlade olika, menar Inga Oliynyk, doktor pedagogik, i en ny studie.
– Det finns olika förväntningar på pojkarnas prestationer och flickornas prestationer vilket gör att undervisningen blir ojämnställd, säger hon.
Inga Oliynyk säger att ämnet idrott och hälsa historiskt sett har präglats av en maskulinitetsnorm där fysisk aktivitet, kroppslig förmåga, tävling och rangordning har premierats.
– Trots att det har gått många år så är det fortfarande så att dessa maskulina normer premieras i undervisningen genom att lärarna väljer aktiviteter och innehåll i lektionerna som lätt kan kopplas till tävling och konkurrens.
Så vad vill Inga se för förändring?
– Lärare måste reflektera över innehållet i sin undervisning där tävling och konkurrens ska motarbetas, säger hon.
I spelaren ovan kan du höra Inga Oliynyk berätta mer om studien.