I takt med att elräkningen sköt i höjden började Gävlebon Lena Schmidt att släcka ner hemma i sin etta. Till slut hade hon bara en enda led-lampa tänd i hela lägenheten, men räkningen bestod.
– Jag sparade och sparade och sparade men ändå var elräkningarna skyhöga, säger Lena Schmidt.
Då fick hon ett tips om att stänga av sin el och kika på elmätaren – som fortsatte att snurra på. Då gick det upp för henne att något inte stod rätt till.
Vad sa grannen?
– Inte så mycket, för grannen var nog ganska rädd för att bli återbetalningsskyldig, men så är inte fallet, säger Lena Schmidt.
Istället ska hon ha blivit kompenserad av sitt elbolag, Gävle energi.
– De säger sig ha betalat ut rätt, men det kan ju inte jag veta, säger Lena Schmidt.
Gävle energi säger till Arbetarbladet att de beklagar det som skett och att det bara finns protokoll som går åtta år bakåt i tiden då den nuvarande elmätaren installerats. Innan dess var det ett annat bolag som ansvarade för elen.
Se hela intervjun om elmissen i spelaren ovan.