Extern länk
Början på sidans innehåll

Elpriset

Elpriset

Här kan du ta del av all vår rapportering om elpriserHär kan du ta del av all vår rapportering om elpriser

Elbolagens kundtjänst får krishjälp för att klara trycket

"Kunderna är oroliga för både hus och hem"

Uppdaterad: Publicerad:

Det hårda trycket från kunder har blivit en arbetsmiljöfråga för många svenska elbolag. I takt med att elpriset höjts har arbetsbördan för bolagens kundtjänster ökat dramatiskt och samtalen blivit allt tyngre att hantera.

På det kommunala elbolaget i Halmstad, Hem, måste personalen lyssna på svordomar och förtvivlan. Som ett led i arbetsmiljöarbetet har personalen utbildats extra i att bemöta kunder i kris.

– Det är viktigt att lära sig hantera det rent mentalt, säger Göran Carlén, kundtjänstmedarbetare på Hem.

I spelaren ovan: "Det kan bli tuffare framöver"