En prislapp från klädbutiken Vila visar att en kofta som nu kostar 369 kronor tidigare kostat 299 kronor.
Exakt likadana exempel har uppmärksammats av kunder i flera butiker. Bilder som TV4 Nyheterna har kommit över visar samma sak hos modejättar som Gina Tricot och Cubus, medan H&M tycks ha höjt priset på en del varor i sin onlineshop.
Sedan september finns en ny lag som ska motverka detta – att varors priser höjs strax före rea.
– Då måste man ange det lägsta priset som produkten har sålts för de senaste 30 dagarna. För att få kalla det för rea måste priset också vara väsentligt mycket lägre än vad det vanligtvis är, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.
H&M och företaget Bestseller, som äger bland annat Vila och Vero Moda, duckar TV4 Nyheternas frågor om de verkligen följt den här lagen men svarar att de höjda priserna beror på inflationen och de stigande energi- och råvarupriserna.
Gina Tricot och Varner-gruppen, som äger bland annat Cubus, svarar däremot att de ”brustit i tajmingen”.