Bara i år har Tullverket tagit nästan 870 kilo kokain i Helsingborgs hamn – mer kokain än det man hittade i hela landet under hela förra året.
Nu varnar tullen för att situationen kommer eskalera och fortsätta leda till gängskjutningar, om inte hamnsäkerheten höjs.
– Vår bild är att Sverige har blivit ett transitland för narkotika, säger åklagare Magnus Pettersson.
Tullverket kallade i dag till pressträff för att beskriva ”den allvarliga situationen” som pågår.
Sedan i januari i år har gränsmyndigheten beslagtagit 867 kilo kokain i Helsingborgs hamn. Detta jämfört med att 822 kilo togs under hela 2022 – sammanlagt i hela Sverige.

Ytterligare 469 kilo kokain, som haft Helsingborg som bekräftad destination, har stoppats i utlandet sedan september förra året.
Och man utgår från att summan är ännu högre.
Ligger gömt i lönnfack
Tullkriminalen uppger att de kraftsamlat och satt in mycket resurser i hamnen i jakten på kokainligorna. Men trots det har man inte nått framgång mer än ett enda gripande av två albanska medborgare som hämtade ut 47 kilo kokain i december förra året.
På dagens pressträff framförde tullen att en anledning till handfallenheten är säkerhetsbrister i hamnen i Helsingborg.
– Det är alldeles för lätt för ligorna att ta sig in i hamnen för att försöka vittja containrar där kokainet göms. Om inte hamnen höjer säkerheten blir det mycket svårt att stoppa den här organiserade brottsligheten, säger Erik Friberg, enhetschef vid Tullverkets kriminalavdelning syd.
Enligt tullen förs kokainet till Helsingborg i containrar med fraktfartyg från Sydamerika, främst Ecuador. Knarket ligger då oftast gömt i lönnfack i containrars konstruktion.

Nästa steg i smugglingen är att ligorna bryter sig in i hamnområdet nattetid för att tömma containrarna på narkotikan, uppger Tullverket. Och i den delen menar myndigheten att skalskyddet i hamnen är för svag i kombination med dålig belysning och otillräcklig kameraövervakning. Något som försvårar jakten på kokainsmugglarna, enligt tullen.
– Det handlar om utländska ligor som åker till Helsingborg med det enda uppdraget att ta sig in i hamnen och hämta ut kokain från containrar. Inflödet av containrar i Helsingborgs hamn är mycket stort och kontroller av containrar är mer resurskrävande än andra kontroller, säger Henrik Sjökvist, enhetschef på kontrollavdelningen syd.
”Hamnen blivit navet för kokainsmuggling”
Erik Friberg säger:
– Ökad säkerhet är avgörande men vi behöver också få bättre kontrollfaciliteter i hamnen för att kunna göra fler och bättre kontroller. Det ökar våra möjligheter att beslagta mer och den ökade risken att bli upptäckt kan göra det mindre intressant att smuggla till Helsingborgs hamn.
Samtidigt varnar Tullverket att Sverige blivit en central punkt i kokainmarknaden i världen.
– Hamnen med en omfattande trafik från Sydamerika har blivit navet för smuggling av kokain och inte bara till Sverige. Vår bild är att Sverige har blivit ett transitland för narkotika som ska skickas till andra länder i Europa, säger Magnus Pettersson, senior åklagare på Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet.
Magnus Pettersson beskriver det som att rekordbeslagen saknar motstycke i svensk kriminalhistoria.
– Det handlar om miljardbelopp som den organiserade brottsligheten tjänar på kokainmarknaden. Narkotikan föder gängkriminaliteten och ligger bakom många av de konflikter som lett till skjutningar de senaste åren. Om utvecklingen ska stävjas måste samhället satsa på att strypa gängens födkrok – narkotikan.