Tydligare regler kring elsparkcyklar och bättre verktyg för kommunerna att ta tag i problemen. Det kravet riktas nu mot regeringen från tre storstadskommuner, två uthyrarföretag och Stockholms Handelskammare.
Flera av de regler som begränsar elsparkcyklar i dag är frivilliga. Ledande politiker i Malmö, Göteborg och Stockholm efterlyser därför tydligare regler och verktyg för att ställa bindande krav på de som hyr ut.
– Jag tycker att staten borde ha gett oss kommuner en sådan möjlighet, att vi nästan kan licensiera ett par bolag, precis som man har i till exempel Paris där man sätter upp tvingande regler som man måste följa, säger Daniel Helldén (Mp), trafikborgarråd Stockholms stad.
”Skulle inte tveka en sekund”
Infrastrukturministern håller inte med och säger att kommunerna behöver ta större ansvar, men utesluter inte nationell lagstiftning.
– Skulle det behövas, för att kommunerna inte klarar av det, skulle jag inte tveka en sekund, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister.
Kommunerna bedömer att en upphandling med dagens regler skulle vara meningslös, eftersom andra företag då ändå kan fortsätta hyra ut på egna villkor.
Mer om elsparkskritiken i spelaren ovan.