Kinesiskt skåp med Einar Jolin målningar
Målningarna är utförda på skåpsluckorna under början av Jolins karriär. Skåpet kan ses både som tavla och som skåp och är ”gifteskultur”. Att det är en tidig Einar Jolin (1890-1976) syns både på färgvalet (ljusa pasteller) och motivet (cirkusmotiv). Skåpet har några små skador. Det är en spricka på baksidan och ovanpå. Målningarna är i fint skick. Man vet inte om skåpet är tillverkat i Europa eller i Kina. Gubbarna har europeiska frisyrer.  Översta hyllplanet i underskåpet var avsett för att hänga upp silver. Jolin var själv aldrig i Kina eller Japan eftersom han var rädd för att flyga. Han besökte dock Indien dit han reste med båt.

En abstrakt oljemålning från 1965
En oljemålning från 1965. Abstrakt konst handlar ju om att förmedla en känsla, något man inte kan ta på. Det spelar ingen roll vad man känner, bara man känner något!Wladyslaw Popielarczyk målade denna 1965.Wladyslaw föddes 1925 i ett fattigt Polen. Han studerade vid Konstakademien i Warszawa och jobbade mycket med blandteknik. Han gjorde fresker, mosaiker och glaskonst, och höll också på med poesi och musikkomposition.1965 öppnade han ett eget galleri och tillverkade bland annat denna målning, som är gjord helt i olja.

En scarf från Hermès
En scarf i foulardsiden från modefirman Hermès. Den heter ”Springs” och formgavs av Philippe Ledoux 1974. Den finns även i andra färgställningar.Hermès är en fransk familjeägd modefirma, grundad 1837 av sadelmakaren Thierry Hèrmes (1801–78), känd främst för sina utsökta lädervaror och färgrika sjalar. Tillverkningen koncentrerades ursprungligen på sadlar, betsel, väskor och resgods. 

Philippe Ledoux (1903-1975) var flitigt anlitad av Hermès och gjorde ofta hästrelaterade motiv.

En judisk amulett
Amuletten är italiensk och består av amulett (själva bladet) och behållare, ett så kallat filigran. Dessa amuletter fanns i princip i alla italienska judiska familjer och gick i arv i generationer.
Filigran är ett smycke gjort av mycket fina trådar och små kulor, vanligen av guld eller silver, som löddes ihop och fästes på ett underlag eller en ram. Amuletten användes för att skydda nyfödda barn. Denna filigran är i en 1700-talsform men gjord i en teknik som användes på 1800-talet, och är troligen gjord ca 1800-1850. Det är mycket ovanligt att amuletten är bevarad. Amuletterna av denna typ är alla utsmyckade med samma tre hebreiska bokstäver som är ett av Guds tilltalsnamn från det gamla testamentet. Bokstäverna är "Shin" Dalet" Yud" och uttalas Shadai. Amuletten är bucklig, troligen skadad under Kristallnatten. 

Mumifierad Falk från ca 100 eKr
Man har torkat falken med salter, behandlat den med olika oljor och sedan lindat den in i linnebindor. Denna falk har antagligen haft ett vackrare yttre lager, som nu är borta. Men den är lindad på ett speciellt vackert sätt med en huvudduk som skvallrar om att den är från tiden då romarna tog över Egypten, vid den tid då Cleopatra vad farao. Ingen tvekan om äkthet. Det har gjorts en CT-scan för att se den inifrån.
Pilgrimer tog med sig falkar till katakomberna och lät dem balsameras där, som en önskan till efterlivet. Från ort till ort fanns det olika huvudgudar. Detta område hade falken som attributgud, förmodligen runt Kara i Egypten.
Falken är solguden. Falken flyger högt och ser allt. Symbol för kungen då falken är solgudens son. Han är både fader och son. I sonform kallas han för Horus - det ordet används ofta för falken. 

En glasskål formgiven av Simon Gate
"Dansande gracer" skål med fat, Orrefors, graverad av Karl Rössler.Det graverade motivet på skålen föreställer nakna dansande gracer med slöjor. Gracerna var i romersk mytologi, vanligtvis tre, gudinnor som skänkte skönhet och inre harmoni åt människor, konst och litteratur. De var de goda egenskapernas gudinnor och förknippas med glädje och livslust. Simon Gate (1883-1945) använde sig ofta av antika motiv till sina glaskonstverk. Och här ser vi tecken på en kraftfullt skulptural, barockt frodig, livsbejakande stil. Ett utsökt graverat konsthantverk. Skålen hör till stilepoken 20-talsklassicism, vars svenska variant ofta kallas Swedish grace.

Skulptur ”Sleeper” av Sean Henry (1965-)
Skulpturen är från 2000-talet. En skulptur från installationsserien ”Ladies First”, en hyllning till den samtida, starka, men vardagliga kvinnan. Konstnären är brittisk och är känd för att göra vardagliga avbilder av människor, med balanserad omvärldssyn. Hans skulpturer står bland annat på Djurgården, Umeå samt stora delar av världen.
Tekniken är väldigt modern, men av imponerande hantverk. En flerstegsprocess av gjutformar av vax och gjutsand skapas för att sedan gjuta en ihålig version i brons. Lite som en chokladjultomte!
Material: brons, oljefärg.

Ett par gustavianska Baljfåtöljer sent 1700-tal.
Framtagen originalfärg. Originalstoppning, och oklädda (då man ofta anpassar detta efter köparen på dagens marknad). Den här typen av stol, med sådan här svängd rygg, kallas för baljfåtölj.
Tillskrivna Ephraim Ståhl – det ser man på de vackra sabelbenen med antik förebild. Dock ej signerade, men ”ingen fråga om saken” enligt Karin Laserow. Vackra lejonhuvud i originalfärg som kallas för lejonmaskaroner.Ephraim Ståhl, (1768-1820), var en stolsmakare i Stockholm och mästare i stolmakarämbetet 1794-1820. Kungliga husgerådskammaren beställde en mängd stolar från hans verkstad. Hans möbler finns att se på bland annat Stockholms slott, Gripsholm, Tullgarn och Rosersberg. Utmärkande för hans stil är stolsbenens avslutande i bockfötter, lejontassar eller svannäbbar. Fick burskap och blev mästare 1794. Stor produktion av synnerligen god kvalitet. Arbetade mest i den sengustavianska stilen. Vid denna tid betraktades möbler som konst.