I slow-tv-sändningen #DinGåva tändes ett juleljus för varje köp som gjordes i Unicefs gåvoshop mellan 16 och 21 december. Ljusen tändes dygnet runt på tv4.se/dingava av både kända och okända personer. TV4 och Unicef vill tillsammans uppmana så många som möjligt att ge bort något riktigt meningsfullt i jul.

– Samarbetet med TV4 har betytt mycket för att öka synligheten för vår gåvoshop och har bidragit till att fler tagit tillfället i akt att köpa några av UNICEFs livräddande produkter. I år säljer vi bättre än någonsin i vår gåvoshop. Än är det för tidigt att sia om slutresultatet, för vi i räknar med att försäljningen ökar nu när julafton närmar sig, säger Per Westberg UNICEF Sveriges vice generalsekreterare.

Så här sa Åsa Jamal, kommunikationsdirektör på TV4:
– Samarbetet med Unicef har blivit en fin jultradition för oss på TV4-Gruppen. Slow-tv-sändningen är ett nytt grepp, och vi hoppas så klart att den kommer att inspirera tittarna lite extra genom att skapa ytterligare en symbol för att detta faktiskt är något som sker på riktigt. Och att alla kan vara med och konkret bidra till att ett barn eller flera får det lite bättre.


Alla produkterna som finns att köpa är riktiga produkter och inte symboliska gåvor. Unicef är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Gåvorna koordineras och levereras från Unicefs centrala lager i Köpenhamn.

Länkar

Se David Hellenius tända första ljuset i klippet ovan.