#DinGåva

Slut för säsongen

Senaste från #DinGåva

Vaccin mot mässlingen och polio
Visa bildspel

Här är gåvorna som räddar liv

Varje dag dör 16 000 barn som är under fem år. De flesta dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar som skulle kunna förhindras med vaccin, rent vatten...

Varje dag dör 16 000 barn som är under fem år. De flesta dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar som skulle kunna förhindras med vaccin, rent vatten och näringsriktig mat. Just sådana saker som UNICEF kan leverera.

Från UNICEFs katastroflager i Köpenhamn, stort som tre fotbollsplaner, går tusentals laster med livräddande förnödenheter iväg varje år. 2015 skickades över 14 000 ton med produkter från lagret, till barn över hela världen. Beredskapen finns att inom 48 timmar skicka allt från vaccin och medicin till skolmaterial, och produkterna levereras till de barn som för tillfället behöver dem mest.

Du kan stödja arbetet genom att gå till unicef.se och köpa de produkter som dagligen används över hela världen för att rädda barns liv. I gåvoshopen finns produkter som gör konkret nytta: allt från myggnät och medicin till cyklar och tält. Och det finns gåvor anpassade för alla plånböcker, från ett paket blyertspennor för 60 kronor hela vägen till en fyrhjulsdriven bil att leverera förnödenheter med för 254 825 kronor.

Problem och lösningar

Malaria är ett stort problem i bland annat södra Afrika och sprids via malariamyggan. Det bästa sättet att skydda barn är att ge dem möjlighet att sova under myggnät. UNICEFs myggnät är impregnerade med insektsmedel, och rätt använda kan de minska antalet malariasjuka med hälften.

Polio är en sjukdom som vi på sikt har möjlighet att helt radera från jordens yta. Det är inte lätt, men det går. 2015 rapporterades endast 106 nya fall i hela världen. För att en gång för alla utrota polio krävs dock att varje barn i varje by blir vaccinerat. Poliovaccin är en av produkterna i UNICEFs gåvoshop.

Smutsigt vatten är ytterligare ett problem som skördar tusentals barns liv, ofta genom att barnen får svår diarré som i sin tur leder till uttorkning. UNICEF har tagit fram en enkel vätskeersättning som kan bota uttorkning och rädda liv, och som går att köpa i gåvoshopen.

Se fler produkter i Unicefs gåvoshop

#DinGåva genererade över 10 000 gåvor till Unicef

Under lördagen 21 december avslutades TV4 och Unicefs kampanj #DinGåva - en kampanj som inbringade 10 546 gåvor till Unicefs arbete i drabbade länder....

Under lördagen 21 december avslutades TV4 och Unicefs kampanj #DinGåva - en kampanj som inbringade 10 546 gåvor till Unicefs arbete i drabbade länder. Unicef-ambassadörerna Liza Marklund och Mark Levengood är i studion för att berätta om kampanjen.

TV4 och Unicef julkampanj #DinGåva över - fortsätt hjälpa

I slow-tv-sändningen #DinGåva tändes ett juleljus för varje köp som gjordes i Unicefs gåvoshop mellan 16 och 21 december. Ljusen tändes dygnet runt på tv4.se/dingava av både kända och okända personer. TV4 och Unicef vill tillsammans uppmana så många som möjligt att ge bort något riktigt meningsfullt i jul.

– Samarbetet med TV4 har betytt mycket för att öka synligheten för vår gåvoshop och har bidragit till att fler tagit tillfället i akt att köpa några av UNICEFs livräddande produkter. I år säljer vi bättre än någonsin i vår gåvoshop. Än är det för tidigt att sia om slutresultatet, för vi i räknar med att försäljningen ökar nu när julafton närmar sig, säger Per Westberg UNICEF Sveriges vice generalsekreterare.

Så här sa Åsa Jamal, kommunikationsdirektör på TV4:
– Samarbetet med Unicef har blivit en fin jultradition för oss på TV4-Gruppen. Slow-tv-sändningen är ett nytt grepp, och vi hoppas så klart att den kommer att inspirera tittarna lite extra genom att skapa ytterligare en symbol för att detta faktiskt är något som sker på riktigt. Och att alla kan vara med och konkret bidra till att ett barn eller flera får det lite bättre.


Alla produkterna som finns att köpa är riktiga produkter och inte symboliska gåvor. Unicef är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Gåvorna koordineras och levereras från Unicefs centrala lager i Köpenhamn.

Länkar

Se David Hellenius tända första ljuset i klippet ovan.

TV4 och Unicef julkampanj #DinGåva i slow-tv-sändning

I slow-tv-sändningen #DinGåva kommer tusentals meningsfulla juleljus tändas för alla de köp som görs i Unicefs gåvoshop. Ljusen tänds dygnet runt på...

I slow-tv-sändningen #DinGåva kommer tusentals meningsfulla juleljus tändas för alla de köp som görs i Unicefs gåvoshop. Ljusen tänds dygnet runt på tv4.se/dingava. TV4 och Unicef vill tillsammans uppmana så många som möjligt att ge bort något riktigt meningsfullt i jul.

Varje dag dör 18 000 barn av sådant som skulle gå att förhindra om det bara fanns tillräckligt med resurser. Med slow-tv-sändningen #DinGåva hoppas TV4 och Unicef att uppmärksamheten riktas till att barn över hela världen får den hjälp de verkligen behöver i jul.

– Mitt under hungerkatastrofen på Afrikas horn besökte jag Wajir i norra Kenya, nära gränsen till Somalia. En timmes bilfärd rätt ut i öknen satt ett hundratal barn med sina mammor under den spretiga skuggan av ett dött träd. En gång i veckan samlades de där och personal som stöttades av Unicef mätte, vägde och bedömde hälsotillståndet på varenda unge .Sedan fick de med sig de näringstillskott de behövde – den nötkräm som finns att köpa i gåvoshopen på Unicef.se, säger Liza Marklund, Unicefs ambassadör.

För varje julgåva som köps i Unicefs gåvoshop tänds ett ljus i TV4:s studio. Slow-tv-sändningen pågår dygnet runt och tittarna får se både kända och okända personer tända ljusen. Kampanjen börjar i Nyhetsmorgon den 16 december klockan 09.00 och avslutas den 21 december klockan 12.00.

– Samarbetet med Unicef har blivit en fin jultradition för oss på TV4-Gruppen. Slow-tv-sändningen är ett nytt grepp, och vi hoppas så klart att den kommer att inspirera tittarna lite extra genom att skapa ytterligare en symbol för att detta faktiskt är något som sker på riktigt. Och att alla kan vara med och konkret bidra till att ett barn eller flera får det lite bättre, säger Åsa Jamal, kommunikationsdirektör på TV4.

Alla produkterna som finns att köpa är riktiga produkter och inte symboliska gåvor. Unicef är världsledande när det gäller att leverera förnödenheter som räddar och förändrar barns liv. Gåvorna koordineras och levereras från Unicefs centrala lager i Köpenhamn.

Länkar

Presskontakt

TV4-Gruppens presstjänst
Arbete 08-459 40 30 
E-post press@tv4.se

Nu öppnar skolorna i Filippinerna igen

För en månad sedan drog tyfonen Haiyan fram över Filippinerna. 80 procent av landets skolor slogs ut av katastrofen, men nu börjar man så sakta kunna ta emot...

För en månad sedan drog tyfonen Haiyan fram över Filippinerna. 80 procent av landets skolor slogs ut av katastrofen, men nu börjar man så sakta kunna ta emot elever igen. Unicef tillhandahåller tält, skolmaterial och annat som behövs för att barnen ska kunna fortsätta sin utbildning.

Förödelsen efter tyfonen Haiyan är ofattbar. 90 procent av skolorna i de hårdast drabbade områdena skadades i tyfonen. I dessa skolor fanns mer än en miljon elever före katastrofen, liksom 34 000 lärare.

Quinapandon Central Elementary School var en av få skolor som kunde öppna igen redan i slutet av november. En lärare i första klass gråter när hon berättar att hon förlorade sin man i katastrofen. Men på grund av sina elever bestämde hon sig för att återvända till skolan.

– Det är en väldigt svår tid, men barnen får ingen utbildning om jag inte fortsätter, förklarar hon.

En full öppning av skolorna ska ske i januari

Louise Bautista, vid utbildningsdepartementet i Filippinerna, berättar om regeringens syn på hur viktigt det är att de tyfondrabbade barnen snabbt kommer tillbaka till skolan. Först med denna mjukstart i december, och sedan en full öppning av skolorna i januari.

– Vi skall resa oss ur katastrofens ruiner, säger hon, bangon.

Bangon betyder just att resa sig på språket tagalog, och har blivit ett ord av inspiration här i återuppbyggandet efter katastrofen.

Ted Chaiban, Unicefs ansvarige för katastrofprogram på plats, känner hopp efter att ha rest i området under två dagar:

– Känslan av återhämtning och motståndskraft finns överallt här, berättar han. Nu ser man framåt, och UNICEF är en del av den berättelsen.

Unicefs insatser sedan katastrofen

6,3 miljoner barn har påverkats av katastrofen i Filippinerna. Förutom att se till att 8 000 barn har kunnat återvända till skolan har Unicef vaccinerat över 10 000 barn mot mässling och polio, försett 200 000 människor med rent vatten, delat ut vatten- och hygienpaket, vattenreningstabletter till mer än 360 000 människor, satt upp trygga platser där barnen kan leka och få utbildning, rehabilitering och stöd.

I Unicefs gåvoshop kan du köpa flera av de förnödenheter som skickats till Filippinerna. Köp julklappar som räddar barns liv!

Givmilda gestalter i julkampanj

Jesus, Moder Teresa och Gandhi - alla tre satte mänskligheten före sig själva. Nu möts de i Unicefs julkampanj för att, med glimten i ögat, jämföra hur goda de...

Jesus, Moder Teresa och Gandhi - alla tre satte mänskligheten före sig själva. Nu möts de i Unicefs julkampanj för att, med glimten i ögat, jämföra hur goda de är.

Se alla tre kampanjfilmerna här:

The dinner party

The greatest story

Jesus goes online

#DinGåva tänder ljus dygnet runt i sex dagar - för världens barn

Ge en gåva till världens barn - så tänder vi ett ljus i TV4 Play! #Din gåva är vår nya "slow-tv"-satsning, som lagom till jul har ett särskilt gott syfte.

Ge en gåva till världens barn - så tänder vi ett ljus i TV4 Play! #Din gåva är vår nya "slow-tv"-satsning, som lagom till jul har ett särskilt gott syfte.

Från och med måndag den 16 december klockan 09:00 tänder vi levande ljus i TV4 Play. Dygnet runt, hela veckan fram till och med lördag den 21 december. Hur många ljus det blir - ja, det beror bland annat på dig.

Inför jul genomför FN:s biståndsorgan Unicef en kampanj för att samla in pengar till världens barn. Du kan bidra genom att köpa livsviktiga "julklappar" till behövande barn i Unicefs gåvoshop (läs mer här).

TV4 samarbetar sedan många år med Unicef, och i år vill vi uppmärksamma kampanjen på ett nytt sätt: För varje gåva som någon köper i Unicefs gåvoshop tänder vi ett ljus. Dygnet runt i sex dagar, i direktsändning i TV4 Play och på tv4.se.

Vi hoppas du vill vara med och hjälpa oss lysa upp vintermörkret.

Se livesändningen här >>>