Kvinnorna som spelar rödhåriga kundtjänst-Judit och Judit i en av de tv-reklamer som blivit följetång har misstagits både för att vara tvillingar och att i själva verket vara samma person.

Vilka är de egentligen och hur känns det att bli så starkt förknippad med en tv-personlighet i reklamfilm? I Efter tio möter vi Judit och Judit, som i verkligheten är Carina Perencranz, skådespelare och teaterdirektör för Skandiateatern i Norrköping, och Pernilla Parszyk, skådespelare.
- Nej, vi är inte släkt. Vi tycker ju inte att vi är så lika, säger Pernilla.

Begränsas inte av sina roller

Carina och Pernilla tror inte att deras jobberbjudanden snävas åt på grund av deras starka karaktärer i reklamfilmerna. Tvärt om.

- Vi är ju så många karaktärer, som seriefigurer, och det är ju till vår fördel, säger Pernilla i Efter tio.

- Det hade varit skillnad om rollen Judit varit mer lik oss själva, säger Carina.

Försvinner varumärket bakom starka karaktärer?

Judit och Judit är två av flera långlivade karaktärer som florerar i svensk reklamfilm i dag. Varumärksstrateg Fredrik Svalstedt tror att det finns en viss risk med att karaktärerna överglänser varumärket och att man som tittare inte tar det till sig.
- Men så länge kopplingen är relevant och tydlig mellan karaktären och varumärket så tror jag att man minimerar den risken, säger han.

Lär känna Carina och Pernilla och hör mer om hur varumärkena vinner reklamtittarnas hjärtan i klippet ovan.