Ha regelbundna tider
Gå upp och gå och lägg dig på regelbundna tider.

Lägg dig endast i sängen när du är trött
Vid sömnproblem blir sängen lätt förknippad med vakenhet vilket försvårar insomnande och sömn.

Undvik sömntabletter
Sömntabletter är en kortsiktig lösning som försämrar sömnkvaliteten.

Använd avslappningsövningar eller meditation
Ofta beror insomningssvårigheter på svårigheter att varva ner. Hitta en metod som passar dig.

Undvik att sova på dagen även om du är trött
Detta stör din dygnsrytm och kan försvåra insomnandet på kvällen.

Undvik tobak och koffein
Undvik koffein 6 timmar innan sänggående. Sluta röka och snusa. Nikotin är en av de största bovarna bakom sömnproblem.

Sök hjälp för oro och stress
Ofta beror sömnstörningar på psykisk ohälsa. Det finns hjälp att få!

Motion
Regelbunden motion har en positiv inverkan på sömnen. Undvik dock helst att motionera timmarna innan du ska sova.

Varva ned
Undvik aktiviteter som skapar oro eller som gör dig engagerad och exalterad innan sänggåendet.

Sovrummet och sängen
Sovrummet bör vara mörkt, tyst och svalt. Se till att ha bra mörkläggning. Om du är ljudkänslig, prova öronproppar. Den bästa temperaturen är cirka 18 C.