Varningstecken på skadlig stress

Sömn

Ett tidigt tecken är sömnsvårigheter. Många får svårt att komma ner i varv och somna på kvällarna. Andra somnar relativt fort men vaknar tidigt (efter 3-4 timmar) och kan inte somna om trots trötthetskänsla.

Värk

-  Värk från rygg, muskler och leder är ofta korrelerat till stress! Framförallt värk från nacke och skuldror bör få dig att tänka på din stressnivå!

 

Minnes- och koncentrationsstörningar

Vanliga symtom på stress är svårigheter med koncentration och fokus. Även minnet brukar svikta och man glömmer bort saker som man vanligtvis brukar ha i huvudet.

 

Mage

-  ”orolig mage” är ofta det första kroppsliga tecknet på hög stressnivå.

 

Humörsförändringar

Även humöret påverkas negativt av en längre tids stress. Många beskriver ökad irritation, ilskeutbrott eller gråtmildhet.

 

 

Vad kan man göra åt stress?

Sömn

Eftersom sömnen är en mycket viktig form av återhämtning bör man försöka se till att sköta den så långt det är möjligt att påverka. Bra tips är att inte träna intensivt eller dricka kaffe precis före läggning, att lägga sig ungefär vid samma tidpunkt på kvällarna, att undvika att lägga sig tidigt för att ”sova ikapp” (brukar snarare öka tiden man oroar sig i sängen), samt undvika att sova på dagen.

Motion

All form av motion som höjer pulsen är ett bra sätt att eliminera stress!

 

Vila

Lättare sagt än gjort men alla skulle må bra av någon form av andningsövning eller avslappningsmetod som man ka ta till under dagen. Mikropauser ger fantastiska resultat!

 

Göra något lustfyllt

Återhämtning är individuellt och det innebär inte heller enbart vila av olika slag. Det viktigaste är att göra saker som man uppfattar som roligt eller vilsamt och som framför allt är bortkopplat ifrån måsten, bör och borden. Många gånger handlar det om att göra ”något annat”. På så vis kan trädgårdsarbete, en rask promenad eller lek med barnen vara återhämtning.

Sök hjälp

Om du känner att du lider av skadlig stress så kontakta din närmaste vårdcentral.