Cilla: Babben, har du alltid haft dina sömnproblem eller när började dem?
Babben: De här med att sitta uppe på nätterna började när jag var 25-27 år och började skriva mina egna shower och uppt'ckte att jag var världigt krativ då

jj: kan det vara så Babben att du inte vill sova för att du har dödsångest? Dvs passa på o leva så mkt det går för att snart ska vi dö?
Babben: Jag upplever inte själv att jag har dödsångest men jag håller med om att jag vill ha ut så mycket liv jag kan få ur livet. 

Jonte: Hej Eric. Varför sover gamla människor så lite? Är det för att de inte kan eller för att de inte behöver?
Dr Eric: Hej Jonte! Till att börja med är det inte alltid så. Ofta beror det på att äldre personer har värk. Det kan även bero på att många mediciner har sömnstörningar som biverkan. 

Petri: Babben! Är du en snooozare?
Babben: Ja, haha. om jag inte måste upp. jag är väldigt diciplinerad när jag verkligen måste upp ska med ett plan, passa en tid osv. Då har jag oftast beräknat tiden exakt för dusch påklädning och frukost, på minuten när. 

mary: jag kan ibland sova FÖR mkt på helgerna, får ont i huvudet då - varför det?
John Axelsson: Hej Mary, Om man sover riktigt länge så ställer hjärnan om till en lägre energiomsättning, och vissa får huvudvärk av det medan andra exempelvis känner sig trötta under ett par timmar

Elisabeth: Hej Babben, När du är uppe halva nätterna, upplever du inte att det blir dålig kvalitet på din vakentid? Har du några tips på vad kan göra för att hålla sig pigg under nätterna?
Babben: Jag är ju pigg så jag följer min naturliga rytm kan man säga. Den dåliga kvaliten kommer nästa dag. Men om man vill vara uppe på natten fast man inte är pigg så finns ju alltid coca cola, koffeintabletter och liknande. 

Carina: Hej Eric, de första timmarna varje morgon är vidriga. Hur kan man väcka kroppen så att man blir som vanligt igen så fort som möjligt?
Dr Eric: Antagligen är du född "kvällsmänniska", dvs ditt inbyggda dygn är längre än 24 timmar. För att kompensera för det är det viktigt att du får ljus på morgonen och mörker på kvällen. Sömnrutiner är också viktiga.  Somliga rycker att en väckarklocka som simulerar gryningsljus är användbara. Ofta vänjer man sig dock vid dessa. MVH Eric

Sebastian: Hej John, Finns det något man kan göra för att ställa om sin inre dygnsrytm? Skulle vara fantastiskt att kunna vara pigg på morgonen och trött på kvällen.
John Axelsson: Hej, Det är ljuset som ställer vår dygnsrytm och det som gör att många är kvällsmänniskor är att det inte är ute så mycket på förmiddagen medan de utsätter sig för mycket öus på kvällen. Det är alltså viktigt att komma upp på morgonen och vara utomhus en stund och samtidigt undvika starkt ljus på kvällen. Det är extra viktigt att undvika blått ljus på kvällen. då många TV-skärmar och datorer innehåller blått ljus kan man ladda ned ett program "f.lux" som blockerar det blå ljuset på kvällen.

Johan: Eric. Har ibland svårt att somna. Finns det insomningstabletter som inte är beroendeframkallande?
Dr Eric: Nej. Inte än i alla fall. Det forskas på detta område och flera typer av nya sömntabletter genomgår kliniska prövningar och finns förhoppningsvis på markanden om några år. MVH Eric

Petri: John! Vad är det som skapar den inre dygnsrytmen? Är det något som är medfött eller är det något som skapas i vår uppväxt?
John Axelsson: Hej Petri, Alla föds med en egen dygnsrytm (den finns i en kära som heter Suprachiasmatic nucleus som ligger i hypothalamus), men det tar ungefär ett år innan den är stabil

E: Till sömnexperten: Hej, Vart är bäst (som 22åring) att vända sig först om man har stora sömnproblem? Bra program!
John Axelsson: Hej, Om man har sömnproblem är det första steget att gå tillvårdcentralen. Du kommer där att få hjälp att få vidare hjälp av en expert. Om du lider av insomniproblem kan du även göra en del själv då det finns rätt många bra självhjälpsböcker.

Pernilla: Vad gör man med sin 10 åring, som har stora problem att somna? Vi har varit på vårdcentralen och i kontakt med skolhälsan, men det finns inga problem enligt dem. Sömnproblemen leder till en evig trötthet, som påverkar skolan och allt annat i livet.
Dr Eric: Det är viktigt för barn och ungdomar att ha så fasta rutiner som möjligt. Ofta kan föräldrarnas sena vanor på helgerna vända på barnens dygn. ÄVen TV-spel, nätsurfande och TV-tittande på kvällen gör det svårare att somna. MVH Eric

Marie: Babben...Upplever du någon skillnad på din sömn (bättre/sämre) när du är inne i en jobbperiod än när du är ledig?
Babben: Det ska vara väldigt stressigt om jag ska få sämre sömn, jag är van vid hög stress och är gasnka bra på att stänga av hjärnan på nätterna och de tror jag har räddat mig många gånger.

Bettan: Hej. Kan man sova för mycket, är det vanligt att man kan sova upp till 10 timmar per natt o det mest varje natt?
John Axelsson: Hej, Vi froskare är inte helt överrens om man kan sova för mycket eller inte. Det är dock en varningssignal om man behöver så mycket som 10 timmar sömn när man är vuxen. Du ska dock inte vara orolig om du känner att 10 timmars sömn är det du behöver för att känna dig pigg och frisk.

Åsa: Hej Dr Erik! Min man snarkar jätte mycket. Ibland blir jag orolig för att det låter som att han inte får luft. Han har även mycket andningsuppehåll. På dagarna somnar han när han inte är sysselsatt. Tex när vi sitter i soffan. Jag har bett honom besöka en läkare men han tror inte att detta behövs. Han är liksom inte medveten om detta även fast jag "dunkar" till honom när han slutar andas. Hur ska jag få honom att förstå och få honom att besöka en läkare?
Dr Eric: Det låter ju som att han har sömnapneer och jag tycker, precis som du, att han bör utedas för det. Visa honom kvällens program så kanske ha känner igen sig. ANnars kan du visa honom hemsidan somnapne.se som är bra och informativ. Lycka till och ge inte upp! 

GG: Hej Babben...Hur många timmar sover du i snitt/natt?
Babben: Mellan 5,5-6,5 timmar. men just nu kör jag ju som sagt mycket bil så jag antränger mig verkligen för att komma upp vid 7. 

Eva: John! Vad är det som gör att man är morgontrött?
John Axelsson: Morgontrötthet beror främst av att många går upp för tidigt i sin dygnsrytm och att man egentligen vill sova en stund till. Har man sovit för kort blir sömnigheten större. Vidare så finns det en så kallad sömntröghet som gör att man känner sig trött runt en halvtimme innan hjärnans ämnesomsättning återigen är normal.

Fredrik: Hej, jag undrar vad man kan göra om man har en slags rädsla för att somna på kvällen?
Dr Eric: Hej Fredrik! Ditt problem är vanligt och behandlas effktivt med KBT, Kognitiv BeteendeTerapi. Be om remiss från din vårdcentral. MVH Eric

Truls: Hej Babben. Du nämnde att du och din partner har väldigt olika dygnsrytm. Hur får man livet att fungera då? Några tips?
Babben: Man får inte så många gemensamma stunder på natten då man är vakna bägge två, Men man kan ju öndå njuta av närheten och ibland så kanske man väcker varandra om man känner för att prata eller göra något annat. 

Ninnaz: J. Axelsson; Är det sant att sömnen har högre kvalitet timmarna före midnatt?
John Axelsson: Hej, Nej. Hos de allra flesta så börjar hjärnan prioritera sin återhämtning så fort den kan och det gör den med djupsömn. Djupsömnen kommer alltid först vare sig man sover på dagen, på kvällen eller senare under natten.

jenny: hej ! jag brukar använda min spikmatta när jag har svårt att somna. även min dotter som är 11 tycker att det funkar väldigt bra. hur kommer det sej att det tycks funka bra? och fins det någon fara i att somna på en spikmatta?
Dr Eric: Hej! Det är många som tycer att spikmattor fungerar jättebra mot insomni. Jag har själv provat det med framgång! Man ska dock inte använda den om man är äldrre, har skör hud eller snarkar mycket. 

Ninnaz: J.Axelsson; Efter att jag fick en djup depression för 6 år sedan, har jag väldigt stort behov av sömn. Jag är 58 år och gymnasielärare. Jag sover nästan alltid 10 timmar per natt
John Axelsson: Hej, Om du känner att du behöver 10 timmars sömn per natt så ska du försöka hålla dig till det. Ofta förändras sömnebehovet lite med ökad ålder och om du är fysiskt aktiv så kan man även få sömnen att bli lite effektivare.

Betty: Till Babben...Tror du att du kommer att nyttja några av dem råden som gavs i programmet för att sova bättre?
Babben: Jag tar till mig att kroppen måste vila ordentligt på nätterna för att kunna reparera sig men jag kan inte lova att jag kommer att följa det varje natt. Men själva sömnen är inte mitt problem utan att jag inte går och lägger mig. Jag sover bra när jag väl gör det. 

Mia 64: John, hur kommer det sig att jag tror att jag är vaken när sambon puttar på mig då han säger att jag snarkar? Jag upplever att jag inte har somnat än.
John Axelsson: Hej, Man har ingen bra tidsuppfattning när man sover och under insomnandet så tror man fortfarande att man är vaken om någon puttar eller pratar med en. Med andra ord har din sambo rätt i att du somnat.

Greven: Hej Babben! Din dotter hade ju också liknande dygnsrytm. Är du orolig att det kommer åverkan hennes liv negativt? Antar att du kanske har större möjlighet att styra ditt arbetsliv etc. Du är väldigt rolig. Gillar dig Babben:)
Babben: Tack :) Med hennes yrkesval kan de bli tuffare att vara uppe på nätterna så de är en befogad oro. Men hon får ta ansvar för sig själv. Men de troliga är att hon kommer jobba kontordstid på ett helt annat sätt än vad jag gör. 

Li: Är sömnen av sämre kvalitet när man tagit sömntabletter? D v s att kroppen inte återhämtar sig som den ska?
Dr Eric: Ja. De vanliga insomningstabletterna såsom Imovane, Zopiklon och Stilnoct försämrar sömnkvaliteten. Dessutom känner sig många "bakfulla" dagen efter. MVH Eric

Anna: Ni nämnde att man drömmer om det som hänt under dagen. jag jobbar väldigt mycket och är hela tiden stressad. Vilar jag ändå upp hjärna och kropp om jag ändå drömmer om jobbet?
John Axelsson: Hej, Det är viktigt att man har en bra balans mellan aktivitet och sömn. Dvs. man kan stressa rätt mycket som man sover och återhämtar sig ordentligt. Om sömnen är störd och man inte får rätt återhämtning så är man dock i riskzonen. Då måste man absolut göra någonting åt sin situation så att man får en balans mellan stress och återhämtning.

Amirovich: Babben. Har du någon gång försökt lägga om din dygnsrytm mer permanent? Är som du...det är ju mysigt att vara vaken på nätterna!
Babben: Jag gör ju det till exmepl som den här våren då jag repeterar på en teater och måste gå upp vid 7.30 varje morgon. Jag lyckas inte fullt ut och de beror säkert på att min naturliga dygnsrymt går ut på att jag går upp vid 10 helst. 

Danne: Hej, Varför ska inte man ta tupplurar om man har sömnproblem?
John Axelsson: Hej, Jag rekommenderar tupplurar till alla med undantag för dem som har insomnibesvär. Många med insomni behöver faktiskt lite sömnbrist så att de kan somna lättare och en tupplur minskar behovet av sömn och gör det svårare att somna.

Per: Babben.. Har du någon gång försökt använda sömntabletter för att kunna somna? Vad har du för erfarenhet av det isf?
Babben: Jag har aldrig använt sömntabletter för att somna. Insomning är inte mitt problem. 

Mary: Till John. Missade början på programmet dessvärre, undrar om minnet försämras mkt pga brist på sömn, hur mkt spelar stress in och hur mkt spelar brist på sömn in för just minnet?
John Axelsson: Hej, det finns många skare som påverkar minnet, och vi är precis i början på att förstå sömnens roll i samband med minnesstörningar. Det finns dock många bra studier som visar hur viktig sömnen är för att vi ska konsolidera våra minnen, dvs föra över det som vi varit med om under dagen till långtidsminnet. Stress har ju speciella effkter på minnet så att det ofta stärker minnet men i vissa sammahang gör det svårare att minnas.

elinor: Hej, har en utmattningsdepression och ångest. Jag har precis samma sömnmönster som Babben och även likadana problem som Dan. Dubbla problem alltså. Vid sömnutredning framkom snarkning och sömnapné, 36 ggr/natt. Fick en apnémask, som man ska andas korta andetag i, tyvärr har jag ju ångest och då hjälper det bäst med att försöka andas djupa andetag. Snacka om moment 22. Blir snart galen, vad göra??
Dr Eric: Det låter som en jobbig situation. Har du provat bettskena? Ibland kan de hjälpa till. Annars tycker jag att du ska försöka vänka dig vid apnemansken. Även om du inte kn somna med den på första tiden tycker jag att du ska prova att ha den pådig längre och längre tills du kan somna med den. Det brukar gå bra, även om man har ångestproblematik. Lycka till!

SOS: Snarkar du Babben???
Babben: Ja de gör jag, jag är född i en snarkande familj haha. Alla snarkar och delar av familjen använder snarkmaskin, inte jag dock. 

Frickan: Hej Babben. Har du flera barn än din dotter? Har de isf samma dygnsrytm som ni?
Babben: Nej jag har 1 barn. 

Malin: Till John: Jag har hört att även om man inte kan sova en natt, och ligger vaken hela natten, att kroppen ändå vilar sig på något sätt och att man kan vara ganska utvilad ändå dagen därpå. Stämmer det?
John Axelsson: Hej, Man har en mycket dålig tidsuppfattning under sömnen och alla de studier som hittills genomförts så sover de personer som inte tror att de sover flera timmar. Dvs. det är mycket lätt att underskatta den sömn som man får. Visst är vila viktigt och även om det inte kan ersätta sömn så är det bra för att det minskar på stress och belastning.

Anna: Min mamma tar alltid två alvedon för att sova. Hjälper det, och är det ok eller skadligt?
John Axelsson: Hej, att ta en alvedon kan faktiskt hjälpa en del personer att somna. Jag kan dock inte uttala mig om långtidsriskderna med detta.

Lisa: Hej hur vanligt är det att en vuxen man ALTID går i sömnen
John Axelsson: Hej, att gå i sömnen är mycket vanligt hos barn, och det brukar gå över för de flesta under tonåren. Det är dock en relativt stor grupp som fortfarande gör detta hos vuxna. Jag vet dock inte hur vanligt det är att man ALLTID gör det.

Lillen: Tja Babben. Känner du dig inte ensam när du är uppe själv hela nätterna?
Babben: Tvärt om, jag är mer introvert än vad man kan tro. Så ensamhet gör att jag återhämtar mig och laddar mig med energi. Jag älskar att vara uppe på nätterna ensam. Alltså tänka färdigt mina tankar utan att bli avbruten. 

Susanne: Erik! Är det farligt att äta Propavan under en längre tid? har ätit detta i ca 7 år.
Dr Eric: Nej, det är inte farligt. Den stora nackdelen med Propavan är att man ofta känner sig väldigt trött dagen efter. MVH Eric

Tim: Hej!! Jag har en fråga angående det här med sömnen. Det är lite svårt för mig ibland att hålla mig vaken, eller mer som att jag är trött fastän jag faktiskt sovit ut helt en 8 timmar. Vad kan detta bero på? Hälsningar TIM
John Axelsson: Hej, då kan du lida av sömnapné, dvs andningsuppehåll. Du bör kolla/fråga någon du känner om du har några andningsuppehåll under sömnen. I vilket fall bör du gå til vårdcentralen för att diskutera detta och eventuellt få en remiss för en sömnutredning.

Mia 64: Hej. Måste få fråga vad det är för fel när min sambo säger att det låter som att någon trampar mig på bröstkorgen. Jag gör andningsuppehåll innan. Bör jag söka för detta??
John Axelsson: Hej, Jag är lite osäker på vad du menar med trampa. Men om du har andiningsuppehåll ska du absolut gå till vårdcentralen för att få en remiss för en sömnutredning.

Stina: Hej Babben...styr årstiderna ditt sovande? Sover du mer på vintern?
Babben: Nej snarare tvärt om. Jag är mycket oftare ledig på sommaren än på vintern så jag sover nog mer då. Jag är inte beroende av att de är mörkt när jag sover som tur är. 

MGA89: Vilket är bäst, att sova för lite på natten (att ej bli utvilad när man vaknar) eller att sova sig utvilad på dagtid och sedan vara vaken på natten?
John Axelsson: Det är bättre att sova på natten och vara vaken på dagen. Skiftarbetare, vilka ofta sover på dagen, löper ökad risk att utveckla en mängd hälsoproblem.

Evy s: Hej! Hur är det att lyssna på ljudbok och somna efter en kvart med ljudet på i örat ytterligare ca. 30. Är det skadligt? Tacksam för svar. Evy Svensson Upplands Väsby
John Axelsson: Hej, det är nog inte skadligt om det inte stör sömnen eller är för högt.

Mats: Hej! Tack för att ni är så trevliga och proffesionella!! Jag undrar hur farligt det är med många uppvaknanden på natten , alltså där man vaknar och går upp och röker , går på toa eller dricker en mun vatten för att sedan lägga sig och somna om ? Jag vill inte vakna och behöva gå upp för att göra något av ovanstående . Snälla hjälp mig med något bra råd eller två. Tack på förhand! Tack!!
Dr Eric: Tack! Det uppenbara rådet är förstås att försöka sluta röka. Nikotin försämrar sömnkvaliteten och ökar antal uppvaknanden. Toalettbesöken är svårare att komma undan. Lycka till!

Ce: John, du nämnde att campa ställer in rätt sömnrytm, är det för att man då lever efter naturen och ljuset?
John Axelsson: Ja, ett stort problem med att vi har så olika rytmer är att vi är ute för lite i dagsljuset. Vi är inne alldeles för mycket och utsätter oss för förmycket blått ljus kvällstid.

Nena: Hej, jag har sömn problem i över 20 år , sover 2-3 timmar å natten och då med hjälp av sömntabletten. Måste jag gå via vårdcentralen för att komma i kontakt med en sömnläkare ? För det behöver jag verkligen
John Axelsson: Hej, Du måste gå till en vårdcntral om du ska göra en sömnutredning. Du kan även ta reda på mer om insomniproblem i självhjälpsböcer och på nätet.

Malin: Hej John! Spelar det någon roll när på dygnet man sover sina 8 timmar, eller måste det vara på natten för att kroppen ska må bäst av det?
John Axelsson: Hej, Om man känner att man blir återhämtad av att sova på dagen så är det säkert ok (även om det finns en viss ökad risk för vissa sjukdomar hos skiftarbetare).

Bjonas: Detta program F.lux ni nämner. Funkar det lika bra att ställa ner det blåa ljuset till minimum på tex. Skärmens färgkalibrering?
John Axelsson: Hej, det går lika bra.

Em: Har ni några tips angående sömn och stress, hur kan man få bättre sömn och slippa vakna någon/några gånger under natten. Påverkar detta kroppen negativt?
Dr Eric: Stress påverkar både sömnen och kroppen. Sök psykologhjälp för dina stressproblem om du inte redan har gjort det! MVH Eric

Ce: John, det sägs att tonåringar behöver mkt mer sömn, upp till 10 timmar, stämmer det?
John Axelsson: Hej, tonåringar bör sova 8-10 timmar. Man ska inte vara orolig om de inte kan sova mer än 8 timmar men 9-10 är bättre.

Martin E: Eric & John kan polyper vara orsak till snarkningar? Har prova olika "huskurer" bl a tennisboll på ryggen. Känns som att snarkningen kommer genom näsan. Tack!
John Axelsson: Polyper är normalt inte orsaken till snarkningar hos vuxna, men väl hos barn.

Jenny: Varför får vissa barn (bl.a. vårat i ca 8 år) nattskräck? Vad framkallar detta?
John Axelsson: Vi vet faksitkst inte varför vissa har nattskräck, men stress och vissa andra faktorer kan öka förekomsten hos dem som har det. Som tur är växer de flesta ifrån detta.

Free: Hej, Är det bra att meditera om man vill sova bättre?
John Axelsson: Hej, Om meditation hjälper dig att slappna och somna av så är det en bra metod.