Idol 2015 startade med att juryn gav sig ut på en rekordstor auditionturné efter att de berättat om att året blir deras sista som jury, intresset kring tävlingen har varit enormt. I fredags avgjordes Idol i en stjärnspäckad final i ett utsålt och kokande Ericsson Globe. Hela 1 690 000 såg Martin Almgren ta hem segern.

- Vilken final det blev! Jag är supernöjd! Idol har varit starkt linjärt under hela säsongen och digitalt har vi slagit rekord! Nu börjar uppladdningen för Idol 2016, säger Clara Ytterborn, exekutiv producent för Idol.

Digitalt har Idol 2015 slagit alla tidigare rekord. Strömstarterna på TV4 Play har ökat med 10,7 procent från 2014 och Idols YouTube-kanal har i år genererat hela 42 miljoner strömstarter. Idol fortsätter att engagera i sociala medier och når i år rekordmånga användare.

När finalen skulle avgöras satt 1 690 000 tittare bänkade och såg Martin Almgren sjunga hem titeln som 2015 års Idol. Det betyder en rating på 19 procent i TV4:s huvudmålgrupp och en tittarandel på 57,1 procent i samma målgrupp för resultatshowen. Förra året såg 1 665 000 tittare när Lisa Ajax tog hem segern som årets Idol 2014.

Idol Extra sågs av 825 000 tittare, med en rating på 9,9 procent och tittarandel på 38,6 procent, att jämföra med 2014 som sågs av 785 000 tittare.

Siffrorna är preliminära från MMS, ComScore.