- Vi är otroligt nöjda med starten av Idol. Andelen är makalöst bra på hela 40,7 procent och det känns fantastiskt att tittarna bänkade sig trots det vackra vädret. Det var även ett oerhört engagemang i sociala medier, vi hade flera klipp med en räckvidd på över 1 miljon och vi trendade på Twitter med #IdolSE, säger Clara Ytterborn.

Andelen i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år för gårdagens premiär av Idol var hela 40,7 procent, vilket är en högre andel än fjolårets säsongsstart. Det motsvarar 920 000 tittare och en rating på 10 procent.

Idol var desstuom oerhört stark i de yngre målgrupperna med ett andelstal i A15-44 på 51,2 procent och ett andelstal i kvinnor 15-44 år på 65,2 procent.

Under premiärkvällen engagerade även Idol mer än vanligt i sociala medier och flera inlägg hade en räckvidd på över en miljon. Idolinnehåll fortsätter också att engagera digitalt och genererade i går flera hundra tusen strömstarter.