Pressmeddelande 2018-12-10

Idol 2018 har haft en snittandel på 38 procent i målgruppen 15-64 år, vilket är den högsta andelen för programmet sedan 2008. Den digitala konsumtionen, sett till uppspelad tid i timmar, har ökat med 14 procent från förra året.

- Det var en fantastisk final som krönte en utmärkt säsong. Vi är så otroligt glada och stolta över det engagemang som Idol skapar. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har varit inblandade i produktionen och framförallt till alla som följt Idol på alla olika plattformar. Nu kickstartar vi arbetet med Idol 2019, som blir vår 15:e säsong, säger Malin Knave, exekutiv producent, TV4.

Huvudsändningen som leddes av Pär Lernström och Gina Dirawi sågs av 1 045 000 tittare, vilket innebär en rating på 10,4 procent i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år, och en andel på 34,3 procent.
Resultatshowen sågs av 1 225 000 tittare med en rating på 12,0 procent och en andel på 52,3 procent.

Idol trotsar trenden
Trots att den totala mängden människor som tittar på tv (PUT) på fredagskvällarna har minskat under hösten så fortsätter Idol att öka. Fredagsfinalerna har haft en högre titt i målgruppen A3+ jämfört med förra årets säsong.

Av elva fredagsfinaler så har åtta haft miljonpublik.

Under hösten har samtliga avsnitt av Idol haft en snittandel på 38 procent, vilket är den högsta andelen i målgruppen 15-64 år för programmet sedan 2008.

Stark konsumtion digitalt
Samtidigt fortsätter Idol sin starka digitala utveckling. Årets auditionturné är den mest konsumerade på TV4 Play någonsin. I snitt hade varje auditionprogram 228 000 strömstarter. Under finalhelgen hade Idolfinalen, Resultatshowen och Idol Extra preliminärt 358 000 strömstarter.

Sett till spenderad tid så har konsumtionen av Idol på TV4 Play och C More ökat med 14 procent från 2017.

Idol fortsätter även sina framgångar i sociala medier, med tiotusentals nya följare på Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och Snapchat. Varje vecka engagerar Idols innehåll hundratusentals användare.

- Idol har haft urstarkt år med ökad konsumtion på TV4 Play och C More. Och med sin enorma följarskara så kan Idol nu titulera sig det starkaste svenska tv-programmet i sociala medier, säger Karin Dofs, digital producent för Idol på TV4.