De senaste åren har staten gjort sig av med flera inrikesflygplatser. I stället drivs de vidare av kommunerna, som vägrar lägga ner trots stora förluster. För att täcka kostnaderna så att affärsresenärer kan fortsätta flyga till jobbet i Stockholm får kommunens invånare betala.

Hyran går till flygplatskostnader

Från Halmstad tar det bara en halvtimme till Ängelholm, men trots det driver Halmstads kommun vidare sin flygplats. En stor del av pengarna för att täcka förlusterna kommer från kommunens bostadsbolag. Trots att bostadsbolaget går med vinst, förra året med mer än 12,5 miljoner kronor, används pengarna inte till att rusta upp nergångna bostadsområden.
Ann-Margreth Möller bor i miljonprogramsområdet på Marathonvägen i Halmstad:
– Kostnader för underhåll och reparationer borde ju ligga i hyrorna löpande, så visst borde vi ha betalt för det för länge sedan, men ibland kan man ju fundera på vad det är vi betalar för, säger hon.
Kalla fakta kan avslöja att 100 kronor av hennes och de andra boendes hyreskostnader varje månad går rakt till flygplatsen.

Kommunalrådet har en förklaring:
– Antingen betalar vi pengarna i statlig skatt, eller så använder vi pengarna till andra nyttigheter i Halmstad, säger Carl Fredrik Graf (m).

"En slags race om vilka som ska överleva"

I Örebro har kommunen en annan lösning, där har flygplatsen fått 17 miljoner genom Länstrafikbolaget.
– Det finns för många flygplatser i Sverige och det finns väldigt många flygplatser i Mälardalen, så det är ju också en slags race som pågår vilka om vilka som ska överleva, säger Lasse Matsson, VD för Länstrafiken i Örebro.
Varje reguljärbiljett sponsras med nästan 600 kronor. För notan står alla som väljer buss i stället för flyg.
– Medelflygresenären vad det gäller reguljärflyget är säkert en affärsman, om man ska ta det hur könsfördelningen ser ut inom näringslivet så är det säkert en affärsman. Och medelresenären i busstrafiken är en arbetande kvinna eller en studerande, säger han.

Billigare med taxi till Stockholm

Torsby flygplats, som bara ligger en timmes bilresa från flygplatsen i Karlstad och ännu närmare Hagfors, får sammanlagt nästan 11 miljoner i subventioner, varav fem miljoner från kommunen. Det innebär ett bidrag för varje flygpassagerare på 4 767 kronor. Det skulle till och med vara billigare för kommunen att bjuda passagerarna på taxi hela vägen till huvudstaden. Notan skulle hamna på runt 4 000 kronor. Till och med miljön skulle må bättre. Att låta varje resenär, som flög till Stockholm förra året, ta taxi i stället för flyg skulle innebära minskade koldioxidutsläpp med hela 69 ton, även om taxin skulle återvända tillbaka tom.

Reportage: Staffan Ahlström, Gustav Fridolin och Kalle Segerbäck
Programledare: Peter Lindgren
Redaktionschef: Susanne Edmark

080417 Torsby