De senaste åren har staten gjort sig av med flera inrikesflygplatser. I stället drivs de vidare av kommunerna, som har olika smarta lösningar på hur man får en förlusttyngd flygplats att gå runt.

Hyresgästerna betalar

Kalla fakta kan avslöja att en stor del av pengarna för att täcka förlusterna vid Halmstad flygplats kommer från kommunens bostads- och energibolag. Trots att bostadsbolaget går med vinst, används pengarna inte till att rusta upp det nergångna bostadsområdet på Maratonvägen. I stället går 108 kronor av de boendes hyreskostnader varje månad till kommunens förlustbolag, däribland flygplatsen.
Det är bara en halvtimme med bil till Ängelholms flygplats, men kommunen vill ha kvar flygplatsen till varje pris.
– Ja, det är ju bara att inse att man blivit blåst. Så enkelt är det, säger Ann-Margreth Möller, som bor i miljonprogramsområdet på Maratonvägen i Halmstad.

Bussresenärer betalar för flyget

En annan av landets mindre flygplatser har fått 17 miljoner genom Länstrafikbolaget. Varje flygbiljett sponsras på så sätt med 576 kronor.

Billigare med taxi hela vägen

På en tredje flygplats i landet subventioneras linjen till Stockholm så mycket att det skulle bli billigare om kommunen bjöd varje passagerare på en taxiresa till huvudstaden.

Kalla fakta söndag 19.20

Reportage: Staffan Ahlström, Gustav Fridolin och Kalle Segerbäck
Programledare: Peter Lindgren
Redaktionschef: Susanne Edmark