Möbeljätten Ikea har 253 varuhus i 24 länder och säljer för mer än 200 miljarder kronor varje år. På sin hemsida skriver företaget: ”Dun och fjäder som Ikea använder tas aldrig ifrån levande djur.” Och efter förra veckans reportage om levandeplockat dun i Kalla fakta lovade Ikas presschef Ylva Magnusson samma sak i en intervju med Ekot:
– Vi har en uppförandekod som säger att dun och fjädrar skall komma från döda djur, absolut inte från levande djur. Det gäller såväl våra leverantörer som underleverantörer.
– Hur gör ni för att ta reda på att det efterlevs?
– Vi har ju dels egenkontroller hos våra leverantörer, men också egna interna kontrollanter som åker ut, svarade hon.

8000 underleverantörer

Men när Kalla fakta besöker Ikea-leverantören Multiglory Groups dunfabriker några timmars bilfärd utanför Chongqing i centrala Kina får vi ett helt annat svar. När vår dolda kamera är påslagen uppger en av de högsta cheferna, som vi kan kalla Cheng, att företaget säljer dun från levande fåglar.
Ikeas leverantör berättar att de har en egen gåsfarm speciellt framtagen för levandeplockning. Där produceras runt tio procent av det dun som de levererar vidare. 90 procent av dunet som de säljer vidare köper de in från tusentals andra leverantörer runt om i Kina.
– Vi har over 8000 leverantörer, säger Cheng till Kalla fakta som berättar att fabriken säljer omkring sju tusen ton dun och fjädrar varje år.
Han säger att ingen i branschen ens diskuterar om dunet är plockat från en levande eller död fågel. Det är kvaliteten som är avgörande.
– I princip så finns det ingen bland våra kunder som i kontraktet bryr sig om hur fjädrarna produceras, säger han.

"Går inte att kontrollera"

För att säkert veta hur dunet produceras skulle Ikea alltså behöva besöka och ha kontroll över alla dessa 8000 underleverantörer.
Vi frågar Cheng om det sker det kontroller
– Det går inte att kontrollera, det framgår inte.
Men Ikea skriver på sin hemsida att de inte använder levandeplockat?
– Det är ju marknadsföring.

Efter många förfrågningar ställer till sist Ikea upp på en intervju i sista sekunden innan programmet.

Reporter: Per Hermanrud
Fotograf: Staffan Ahlström
Redaktionschef: Johan Åsard
Research: Kenny Hjälte