Kan man lita på bilverkstaden då man lämnar in sin bil på service?

I Sverige går det en bil per varannan invånare. Idag omsätter service och reparationer av alla dessa bilar mellan 40 och 60 miljarder kronor per år.

Enligt bilbranschens eget kvalitetsföretag, Kontrollerad bilverkstad, KBV, har fusket vid bilservice minskat från nära 50 procent till runt 20 procent sedan mitten av 90-talet. Och KBV är nöjda med utvecklingen, även om var femte kontrollerad service och reparation fortfarande är underkänd.

Men har det verkligen blivit så mycket bättre? Enligt bilägarnas egen intresseorganisation, Motormännen, får man dagligen samtal från bilägare som upplever att de blivit felbehandlade eller lurade när de haft sin bil på service.

Hur utbrett är då fusket på våra bilverkstäder egentligen? Stämmer det, som branschen säger, att man lyckats pressa ner antalet felaktigt utförda reparationer och servicetillfällen?

För att skapa sig en egen uppfattning har Kalla Fakta lämnat in åtta bilar på service hos åtta etablerade bilverkstäder i Stockholmsområdet.

Av åtta testade bilverkstäder ges sju omdömet icke godkänt. Så här svarar några av testens bilverkstäder på kritiken.

Mekonomen, Häggvik – Peugeot >>

Autoexperten, Klara Bilverkstad – Ford >>

Min Bil, Bandhagen – Volkswagen >>

Bilia, Segeltorp – BMW >>

V-59, AD Bilverkstad – Audi >>

Skriftligt svar från AD Sverige >>

Skriftligt svar från Bilia >>

Ta del av testresultaten: Följ länken >>