I det fall som den aktuella bilverkstaden inte har upplyst kunden om trafikfarliga fel, eller missat att notera brister som om de inte åtgärdas risker att förvärras, vilket i sin tur kan innebära att en bilägare drabbas av framtida dyra reparationer, så har bilverkstäder underkänts.

Har man till exempel föreslagit onödigt dyra reparationer, utan att peka andra mindre kostsamma alternativ som så har det ansetts som negativt.

Den dokumentation som görs vid bilservice är en värdehandling. Om denna är ofullständig, otydlig eller inkonsekvent i sin rapportering så har det ansetts som negativt.

I det fall som den aktuella bilverkstaden fuskat genom att inte utföra moment i den beställda servicen, eller om de hittat på fel som inte finns i hopp om att få sälja reparationer till kunden, har de direkt bedömts som underkända.

I flera fall har testens bilverkstäder visat brister på en rad punkter. Sammanfattningen ovan listar dock endast en brist per testad bilverkstad. 

Ladda ned bilden ovan i större format >>

Ladda ned det kompletta testresultatet från samtliga verkstäder här (Excel-fil)>>