- Det är ju någon form av demon man har inom sig, säger Jakob Hellman, som kämpar för att bli kvitt sitt snusberoende.

Kalla faktas Jonas Alsgren har granskat snusmarknaden och det svenska tobaksbolaget Swedish Match. Granskningen visar hur företaget arbetar för att få försäljningen av snus att öka bland annat genom att höja nikotinhalten. Detta, hävdar man från företagets sida, är något som konsumenterna efterfrågar.

Men forskare är kritiska. De menar att höjd nikotinhalt gör snusarna mer beroende.

- Jag tycker att man lurar snusarna, för jag har aldrig träffat någon som vill bli mer nikotinberoende, säger Gunilla Andersson, som är docent vid Odontologiska fakulteten i Malmö.

Jonas Alsgren kan också avslöja att Swedish Match tillsätter ett ämne i snuset som även det enligt forskare gör snuset mer beroendeframkallande. Denna tillsats är de svenska konsumenterna helt ovetande om.

- De vill inte att allmänheten ska veta hur de kontrollerar och manipulerar deras snusvanor, säger Greg Connolly, professor vid Harvard School of Public health.