Här blir Kalla faktas reporter uppringd av bedragare – mitt under intervjun
Facebook låter kända bedragare fortsätta lura offer
Bedragare på Facebook kan fortsätta lura människor även efter att ha avslöjats. Genom att betala techjätten fortsätter samma annonsbedrägeri att spridas. Det visar Kalla faktas kartläggning av över 200 bluffannonser på Facebook.
Annonserna har dykt upp i de flesta människors flöden på Facebook. Bilder på kändisar, en sensationell text och ofta löften om att tjäna enkla pengar. Den som klickar på länken hamnar på en falsk tidningssida där kändisen berättar hur den har investerat sina pengar och blivit jätterik. Om du lämnar ditt telefonnummer lockas du med att kunna nå samma framgång.
– Den här typen av annonser för investeringsbedrägerier skulle aldrig ha accepterats på en busshållplats, säger it-säkerhetsspecialisten Karl Emil Nikka, som har hjälp Kalla fakta att göra granskningen.
200 bluffannonser granskade
Kalla fakta har granskat drygt 200 annonser för investeringsbedrägerier på Facebook. Av de annonser som anmälts av oss meddelar Facebook att de plockat bort en av tio. När annonser har tagits bort har det normalt skett efter en eller två dagar, ibland längre.
Samma annonsörer som fått annonser bortplockade får sedan fortsätta med liknande annonser för samma investeringsbedrägeri och samma annonsörer kan lägga upp nya annonser.
En del av bluffannonserna försvinner då och då utan förklaring under de 23 dagar som Kalla fakta har kartlagt annonser, och sen dyker de upp igen.
Varför går ni inte in och tittar på hur det ser ut? För då hade man kunnat se det här mönstret, det blir väldigt tydligt när man lägger upp det.
– Det är en jättebra poäng, återigen, ni har gjort ett jättebra arbete och det kommer att vara ett underlag som vi kan använda oss av, säger Janne Elvelid, policychef i Sverige för Facebooks ägarbolag Meta.
Varför lyckas ni inte få bort det här?
– Vi har inte tittat på de här i detalj, de här exemplen, det är mycket troligt så som du säger. De här skulle också ha tagits bort. Och det är en miss i vår efterlevnad av de regler som är. För det är tveklöst så att det här är regelbrott, det är missbruk. Det här ska inte få ske, säger Janne Elvelid.
Att bedrägerierna på plattformen fortsätter förklarar Facebook med sin storlek, och att den gör att de behöver kontrollera enorma mängder med annonser.
Techjätten uppger att de behöver att deras användare anmäler innehåll som de ska granska. För kontrollen använder de en kombination av människor och datorer med artificiell intelligens, så kallad AI. Enligt policychefen är AI generellt bättre än människor på att upptäcka regelbrott, men inte alltid.
I spelaren ovan: Här ringer bedragaren – mitt under intervjun
Se HELA Kalla faktas granskning av bluffannonserna här!
Läs mer
Felix Herngren om bluffannonserna: ”Vi blir ofrivilligt utnyttjade”
Se hela Kalla faktas granskning av bluffannonserna på Facebook