Här är 5 vanliga myter om fett och hjärtläkarens slutsatser om dem.

1. ALLT fett är onyttigt - FEL
Det är tvärtom så att vi alla behöver äta fett. Men fettet ska vara av rätt sort, nämligen det enkelomättade- och fleromättade fettet från växtriket, som inte lagras in i blodkärlen. Men undvik ett dagligt fettintag överstigande 25-30 % av daglig energitillförsel – då blir det lättare att hålla vikten. Fett innehåller en dubbelt så hög energimängd per gram som kolhydrat och protein.

2. ALLA vegetabiliska fetter (=fetter från växtriket) är nyttiga för hälsan - FEL
Kokosfett och palmolja består av mättat fett som lagras in i blodkärlen och därmed kan orsaka ”åderförfettning” som i sig på sikt kan leda till hjärtinfarkt och stroke. Så välj rätt fett enligt punkt 1 ovan!

3. Man undviker att bli fet om man äter fettfattig kost - FEL
Att kosten är fattig på fett innebär inte att den är fattig på kalorier. Även om produkten kallas ”mager” är det ofta så att den innehåller lika många kalorier som ”originalprodukten”, t ex beroende på hög sockerhalt.

4. Man ska undvika intag av avokado för att den innehåller för mycket fett - FEL
Visserligen innehåller avokadon många kalorier. Men fettet i avokado är mycket nyttigt för hälsan. På köpet får man i sig för hälsan gynnsamma mineraler, vitaminer och antioxidanter. Så en avokado/-halva då och då blir man inte fet av.

5. Det spelar ingen roll vad man steker maten i – smör eller olja - FEL
Mättat fett, fr a animaliskt fett men också vegetabiliskt fett från kokos- och palmolja, är lika fett och innehåller samma energimängd som de nyttiga vegetabiliska oljorna. Skillnaden mellan mättat och omättat fett är att det mättade fettet är skadligt för hälsan pga att det bidrar till ”åderförfettning” och därmed ökar risken för kranskärlssjukdom (angina pectoris och hjärtinfarkt) och stroke. Så byt ut smöret mot den för hälsan gynnsamma oliv- och rapsoljan när Du steker.

Konklusion: Huvudbudskapet är att man, för att ge förutsättningar för en god hjärta/kärl-hälsa nu och i framtiden när det gäller fettintaget, helst ska undvika/minimera intaget av mättat fett och i stället välja enkelomättat- och fleromättade fetter från växtriket. Man ska inte glömma att noga studera innehållsförteckningen som finns på de olika produkterna.

Sen ska man komma ihåg att fysisk aktivitet har som bonuseffekt att på ett mycket positivt sätt påverka kolesterolprofilen i blodet. Genom att motionera höjs det för hjärta-kärl gynnsamma HDL-kolesterolet, det ”goda” kolesterolet, som motverkar skadlig kolesterolinlagring i kärlväggarna. Samtidigt leder den fysiska aktiviteten till att den för hjärta-kärl skadliga kolesterolandelen, LDL-kolesterol, som man brukar kalla det ”onda” kolesterolet, sjunker.

Att utöva fysisk aktivitet i form av dans måste vara den ultimata vägen mot god hälsa – glädje, bra musik och hälsobefrämjande!

Let’s dance har väckt många soffliggare och inspirerat till ökad fysisk aktivitet i form av dans. Denna insats är ur hälsoperspektiv berömvärd.