Många människor har förutfattade meningar när det gäller dans som träningsform. Jag måste erkänna att jag själv hade det innan min medverkan i Let's dance. Jag minns att vi brottare ibland brukade skämta om dem som var lite veka på träningen och säga att de istället borde börja med dans.

Ja, det fick man äta upp när man sen själv började nöta in alla dessa svåra steg och olika rörelser som krävs i dansen under min medverkan i Let's dance 2007. Jag minns att jag blev väldigt förvånad över hur fysisk dansen kan vara, om man nu inte sitter på en stol som min kära danskollega Lasse Brandeby gjorde. Jag minns också att jag fick ömma och stela muskler på alla möjliga konstiga ställen på kroppen trots att jag anser mig vara väldigt träningsvan. Visserligen hade jag mindre träningsvärk än mina danskollegor, då vissa av dem knappt kunde röra sig i början på grund av sin träningsvärk.

En bra och framgångsrik dansare bör vara stark och uthållig med en mycket bra balans och koordination. Dessutom krävs en enorm teknik och repertoar av olika rörelser. Sen skiljer sig så klart de olika dansformerna sig åt när det gäller den fysiska ansträngningsgraden.

Det ska bli intressant att se hur årets deltagare kommer att klara av den träningsmängden som krävs och hur de kommer att utvecklas och förändras rent kroppsligt.

Under tidigare säsonger har man sett fantastiska förändringar hos vissa av deltagarna. De flesta går ner några kilon, får en bättre hållning och bättre blodcirkulation, vilket man ser med blotta ögat relativt snabbt. Jag minns bland annat de fina fysiska förändringarna man såg både på Malou von Sivers och Harald Treutiger den säsongen som jag var med. Förutom de fysiska förändringarna så förmedlar dansen dessutom väldigt mycket känslor vilket också medför att vissa blir mer emotionella.

Många människor har svårt att hitta motivation till att börja ändra sina levnadsvanor med mer motion som en del av sin vardag. Till alla er så kan jag verkligen rekommendera att börja dansa. Genom dansen får ni fantastisk bra träning som kan anpassas till er nuvarande fysiska förmåga. Den förmedlar också glädje och andra härliga känslor, vilket medför att man oftast inte känner hur fysiskt ansträngande träningen är.

Vad får man då ut av dansen? Jo, det är en funktionell träningsform som stärker upp hela din kropp och gör att du får muskler som kan arbeta i samröre med varandra. Du får också en förbättrad hållning samtidigt som du förbättrar din kondition. Ur förbränningssynpunkt så är det en väldigt bra träningsform då de flesta danser ger så kallad lågintensiv träning som effektivt förbränner fett. Man ligger då ungefär på 65-75 % av sin maxpuls och just kring detta pulsspann så använder kroppen just fett som energikälla i störst utsträckning. Om man däremot kommer upp högre i puls uppemot 80 % av sin maxpuls och mer så börjar kroppen istället att använda mer kolhydrater, glykos som energikälla. Visserligen ökar efterförbränningen vid högre puls, men detta är så klart mycket tuffare och inget för nybörjaren.

Så som ni förstår så är dansen väldigt effektiv om man vill bränna några kilon. Själv så gick jag ner en hel del i vikt under min medverkan i Let's dance. Det är viktigt att man ändå sköta kosten när man dansar mycket så man inte börjar att förbränna muskler också. Musklerna vill vi alltid bibehålla eftersom muskler kräver energi och därmed håller vår förbränning igång dygnet runt genom vår basala ämnesomsättning.

Jag ska alltså att coacha deltagarna den här säsongen. Dessutom kommer jag här på sajten att lägga upp bilder, skriva och blogga om hälsorelaterade ämnen. Jag har också planerat på att göra lite olika fystester på deltagarna och skriva och intervjua dem om deras hälsa, fysik och dansmässiga framsteg.

Vi hörs och ses snart mina vänner.
Brottarkram Martin

Martin Lidberg och hans danspartner Cecilia Ehrling firar segern. FOTO:LINUS HALLSÉNIUS/TV4