Fråga: Jag är en tjej som spelat fotboll i många år. Vår tränare kör jämt samma typ av träning och han coachar oss heller aldrig. Detta gör att motivation har sjunkigt hos oss alla. Hur ska jag framföra att han behöver ändra på träningspassen och sitt sätt att coacha oss?

Svar: Att ha variation i sin träning är väldigt viktig för att få inspiration och motivation till att träna riktigt hårt. Precis som du så har jag vid tillfälle haft tränare som tränat och coachat allt för ensidigt och jag förstår precis hur du känner. Vi människor är inte stöpta i samma form och därför har vi alla olika behov, både fysiskt och mentalt. En bra tränare måste kunna tillgodose varje individs behov och därmed individanpassa träningen och coachningen efter detta.
Jag förstår också att det inte är lätt att tala med sin tränare om detta känsliga område, men eftersom ni är fler som verkar känna likadant så tycker jag att ni tillsammans ska begära ett möte och lägga fram era åsikter på ett schysst och ärligt sätt.
Jag tror ändå er tränare kommer att uppskatta att ni berättar hur ni känner. Om han inte klarar av denna kritik och inte förstår att detta är för allas bästa, så är det nog dags att ta ett snack med er styrelse, innan hela laget fallerar. Men jag tycker definitivt att ni ska ge er tränare en chans att få denna gåva till utveckling av er i laget. Förhoppningsvis kommer er feedback att föra med sig både glädje och framgång.
Lycka till med satsningen!

Fråga: Jag är en tjej som hamnat lite i en livskriskris och har i princip aldrig tränat. För ett tag sen kom jag på att jag vill börja träna för att må bättre och jag har därför börjat jogga jättemycket men känner inte direkt några framsteg. Jag får ont i kroppen och har känt mig lite hängig då och då. Jag är lite överviktig och undrar varför det inte händer något trots att jag tränat ett tag nu?

Svar: Det känns som om ditt huvud vill mer än vad din kropp för nuvarande klarar av. Ibland kan det vara så att man går ut lite för hårt och då kan träningen istället ge motsatt effekt. För att du ska få ett snabbare och bättre resultat i din träning så rekommenderar jag dig att variera din träning mer, dessutom blir träningen roligare och du minskar risken för slitage och överansträngning. Bra konditionsträning och komplement till löpningen är exempelvis simning och spinning, som jag tycker du kan lägga in i ditt träningsschema minst en gång i veckan. Du bör även lägga in något styrkepass i veckan för att stärka upp din kropp. Se nu till att dra ner lite på frekvensen och variera din träning mer så kommer du att vara i kanonform lagom till sommaren.

Fråga: Jag spelar hockey och undrar om du har någon effektiv övning för att träna upp nacken?

Svar: Härligt med någon som äntligen förstått att även nacken måste tränas. Nackmuskulaturen är en muskelgrupp som väldigt många glömmer att träna. Speciellt viktig är nackträningen i alla de idrotter där man går i närkamp och stöter ihop med varandra, som tex handboll, hockey, fotboll mm.
Med en stark nacke har du bättre balans och bättre självförtroende i alla närkamper, dessutom är skaderisken mindre då du kan parera tacklingar och stötar bättre. En vanlig orsak till hjärnskakningar är att man inte orkar hålla upp sitt eget huvud när man ramlar vid ett fall eller tacklas till marken.
Det finns många olika sätt att bygga upp sin nacke. Inom bland annat brottningen tränar man nackträning genom kombinationsträning, oftast utför man dessa övningar tillsammans med en träningspartner.
Den vanligaste övningen är nackhävningar då du ställer dig på alla fyra. Din träningspartner sätter sig sedan på din rygg och trycker ner ditt huvud medans du håller emot. Sen gäller det för dig att pressa upp ditt huvud igen medans din träningspartner håller emot på uppvägen. På så sätt får du med både den koncentriska och excentriska fasen i din nackträning, vilket också ger ett bättre och snabbare resultat. I boken kombinationsträning hittar du flera olika nackövningar.
Hos vissa gymgrossister kan du även köpa en vikthuva. I huvan kan du sedan haka fast vikter och utföra nackhävningar för att bygga upp din nackstyrka. Tänk på att börja lugnt om du inte är van vid att träna din nacke och gör inga ryckiga rörelser då risken finns att du skadar dig. Bort med gamnacken och fram med tjurnacken nu!

Fråga: Har precis gått ner en del i vikt och har styrketränat i ett halvår nu. Men det syns knappt att jag tränat styrketräning. Hur ska man träna för att musklerna ska bli mer synliga. Antagligen tränar jag för lite, trots tre ggr i veckan. Tacksam för tips på snabba resultat.

Svar: Att bygga upp en kropp med synliga muskler är inget man gör på kort tid. Oftast krävs det hårt arbete under flera år för att bygga upp en muskulös kropp med synliga muskler. Dessutom svarar vi olika snabbt på träningen då vi alla har olika genetiska förutsättningar.
Jag vet inte riktigt hur stora och synliga muskler du planerar att bygga. Men Jag skulle rekommendera dig att öka träningsdosen till 5 dagar i veckan, varav fyra styrkepass och ett konditionspass.
Om du inte är van att träna tungt så börja lite lugnare tills du fått in tekniken och känslan, för att sedan öka belastningen i dina styrkeövningar. Se till att dem sista repetitionerna i varje sett är så pass tunga att du knappt får upp stången själv. Träna ca 5 sett med 10 repetitioner på varje övning. Du bör också se till att äta ofta och mycket, med ökad proteinrik föda under din muskeluppbyggande period.
In i gymmet och kör så det ryker!

Fråga: Mitt namn är Britt och jag är över 70 år och älskar att motionera. Mitt problem är att jag vid två tillfällen har ramlat, ena gången bröt jag benet och andra gången armen. Jag har efter mina fall blivit väldigt rädd för att träna, då tanken att skada sig hela tiden finns där. Hur och vad tycker du jag ska träna och hur blir jag av med min rädsla?

Svar: Att träna på äldre dagar är väldigt viktigt för sin hälsa och för sin livskvalitet. Jag förstår din rädsla efter dina benbrott och att du är rädd för att utsätta dig för liknande situationer som du tidigare skadat dig, detta är helt naturligt och en försvarsmekanism vi människor har. Svenska kvinnor har idag den största benskörheten i världen och för att förebygga detta så måste man bli bättre på att motionera och äta rätt.
Jag rekommenderar dig att börja träna lugnt med en träningsform där belastning och skaderisken är minimal. Simning och spinning är bra träning att börja med, men för att du ska stärka upp ditt skelett ytterligare så behöver du med tiden även en träningsform som belastar ditt skelett och muskler mer. Det har visat sig att man snabbare och effektivare bygger upp sitt skelett och bentäthet med träning där hopp och stötar sker. Vartefter dina muskler, leder och skelett stärks upp så kommer du stegvis att våga utsätta dig för tuffare och hårdare träning som styrketräning och jogging. Se också till att få i dig kalcium via mjölkprodukter, grönsallad och nötter, samt D-vitamin via bland annat fet fisk, berikade produkter och solljus. Så ge nu inte efter för din rädsla, men börja som sagt att träna lugnt i trygga miljöer, helst med någon som kan stötta och hjälpa dig för att komma igång igen.

Brottarkram Martin