Martin Lidberg är din hälsocoach här på Let’s Dance-sajten. Han har stenkoll på vad som är bra att äta.

- Man ofta får i sig väldigt mycket omättat fett och transfetter under jul via allt onyttigt man stoppar i sig. Dessa fetter är farliga för vår hälsa och bidrar till att öka det onda kolesterolet i kroppen som på sikt kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.

Fasta rutiner är bra för kroppen


- Jag äter alltid på fasta tider. Frukost, lunch och middag med små mellanmål varje dag. Jag äter ungefär var tredje timme. På så sätt ligger jag hela tiden steget före sockersuget och slipper de där ohälsosamma blodsockersvängningarna. Dessutom har jag alltid en påse frukt med mig på dagarna.

Frukost är det viktigaste målet och det är där man lägger grunden för hela dagen. Försök att äta så allsidigt som möjligt så att du får i dig alla näringsämnen vid varje måltid.

En bra och god frukost är exempelvis en tallrik havregrynsgröt med russin på för att få den söta smaken och en äggsmörgås med tomat. Denna frukost ger dig bra kolhydrater, protein och fett. Till detta tycker jag man kan dricka ett glas vatten för att fylla på sina vätskedepåer för dagen.

Och vad gäller för lunch och middag?

- Det bör man äta enligt tallriksmodellen för att inte äta för mycket. Dessa måltider kan bestå av ungefär samma volym och innehålla fisk eller kött, med en mixad sallad och kolhydrater via bulgur, fulkornspasta, quinoa, potatis eller ris.

Du bör heller inte äta så sent på kvällen, men har du tränat sent så bör du ändå alltid äta efter träningen för att kunna tillgodose dig träningen maximalt.

Kolesterol är något man bör ta hänsyn till när man ser över sin kost.

- Med mer motion och rätt kost, med framförallt bra fettkällor, kan man sänka sina kolesterolvärden. Det är det omättade fettet som är mer hälsosamt för vår kropp. Dessa fetter får vi i oss via kosten då vi bland annat äter fet fisk, nötter, mandlar och avokado.


Och vad ska man tänka på när man lagar sin mat då?


- Det är viktigt att man vid matlagningen använder sig av mjuka och flytande matfetter och oljor. Dessa fetter i lagom dos innehåller mer omättat fett och växtsteroler som sänker våra kolesterolvärden och därmed har en hälsofrämjande effekt på vår kropp.

Lilla kolesterolskolan

Kolsterol behövs i kroppen som isoleringsmaterial runt nervceller och som råvara för kroppens produktion av vissa hormoner t ex östrogen och testosteron. Men vi behöver bara en liten del kolesterol för att må bra.

När vi får för mycket lagras kolesterolet i kroppen och leder till åderförfettning.

Kolesterolet får vi från två källor. Dels tillverkas det i vår kropp och dels får vi i oss det via kosten. Kvinnor har, via sitt östrogen, ett naturligt skydd mot kolesterol, som håller i sig till klimakteriet.

Det är inte bara mängden kolesterol utan framförallt mängden mättat fett i maten som avgör om det vi äter höjer kolesterolet. Vegetabiliska produkter innehåller i allmänhet lite kolesterol och lite mättat fett.

Växtsteroler är kända för sina kolesterolsänkande egenskaper ända sedan 50-talet. Vi får i oss dessa varje dag genom att äta rätt mat, men för att öka kolesterolsänkningen behöver vi få oss ännu mer. Växtsteroler sänker kolesterolvärdet genom att delvis förhindra att kolesterol tas upp av kroppen från tarmen. Det förhindrar upptaget både av kolesterol från maten och kolesterol som kroppen själv producerar.

Källa: Martin Lidberg, becel.se, kolesterol.nu