Bakgrund


Många människor lider av ryggproblem och många gånger kan det förhindras genom att man stärker upp sin rygg. Inom dansen så är det viktigt att ha en stark och ståtlig hållning och då krävs det så klart också en stark rygg som klarar av alla dansens rörelser och lyft. Därför tänkte jag idag visa er en mycket effektiv ryggövning.

Övning


Höftlyft

Tränar


Ländrygg, säte och till viss del baksida lår
Avsedd för: Allt från nybörjaren, den glada motionären till Elitidrottaren

Genomförande


Ligg på golvet eller mattan med benen böjda. Se till att ha kontakt med hela ryggen mot golvet och ha händerna i hopknäppta på bröstkorgen . Ta ett litet föremål som exempelvis en boll och kläm ihop den mellan knäna enligt bild, detta för att stabilisera benen ytterligare. Lyft nu rumpan från marken så högt upp som möjligt och spänn till och stanna upp i ca 3 sekunder i det översta läget för att sen sakta falla ner med ändan mot marken igen. Precis innan du nuddar marken så börjar du att vända upp igen. Upprepa nu denna rörelse ett visst antal repetitioner.

Tänk på


Att utföra övningen i ett jämnt och fint tempo
Rekommenderad träningskvantitet: 4 set x 10 repetitioner. Utför denna övning ca 3-4 ggr i veckan