Hemmaträning är en träningsform som växer sig allt starkare i vårt stressiga samhälle där folk inte alltid har tid och möjlighet att ta sig till gymmet. Många köper idag motionscyklar, löpband och crosstrainers för att hålla sig i form.

Men det finns också väldigt många övningar man kan utföra i hemmet med sin egen kropp som belastning. Några exempel på sådana övningar är armhävningar, tricepspress från ett bord, spänsthopp, utfallssteg, axelpress från handstående, finnen, plankan, sit ups mm. Det finns flera övningsböcker där man kan få tips och idéer med fler övningar.

Därför är dans ett utmärkt sätt att träna:

Dansen är en fantastiskt bra träningsform som förbättrar vår fysik och förebygger ohälsa. I mitt jobb som hälsocoach i Let’s Dance så har jag på nära håll kunnat se och studera deltagarnas förbättrade kropp och hälsa under säsongen. De förbättrade sin kondition vilket jag såg på deras förminskade vilopuls och i fystester som gjordes. De stärkte upp sin kropp med en bättre hållning . De blev lättare, smidigare och rörligare via dansens alla moment och rörelser.

Tänk att bara Willy Björkman gick ner ca 8 kg under sin medverkan. Dessutom är dansen ett bra sätt att umgås på samtidigt som många tycker att det inte känns som man tränar eftersom musiken förmedlar härliga känslor och skön rytm.