När det gäller kosthållningen så kan den variera stort beroende på målsättning och om man vill gå upp eller ner i vikt eller om man bara vill öka sitt välbefinnande. Generellt så finns det några grundläggande principer som vi ändå bör tänka på när det gäller kosten för att vi ska må bra:

1. Ät en stabil frukost så lägger du grunden för resten av dagen.
2. Ät på regelbundna tider så har du en jämn blodsockerkurva som håller dig piggare under dagen.
3. Ät hellre ofta med små portioner än sällan och mycket.
4. Ät inte för sent på kvällen då förbränningen går på sparlåga på natten. Om du har tränat sent så behöver du ändå fylla på med energi efter ditt träningspass.
5. Ät varierat med mycket frukt och grönt varje dag, minst 500 gram per dag. Detta ger din kropp en bra kombination av antioxidanter som stärker vårt immunförsvar.
6. Drick mycket vatten, vi består till mestadels av vatten och behöver rena vår kropp inte bara på utsidan utan även på insidan.
7. Se till att få i dig alla våra näringsämnen på en dag, med ca 50 % kolhydrater, främst långsamma, 20% protein och 30% fett, främst omättat fett . Med denna kombination av näringsämnen så lägger du grunden för en bra framtida hälsa i kombination med motion.
8. Använd flytande eller mjukt matfett som är gjort på vegetabiliska oljor istället för smör vid matlagning. Dessa fetter innehåller mer omättat fett som är bra för vår hälsa och som har en kolesterolsänkande effekt, vilket förebygger risken för hjärt- och kärlsjukdom.