Love Island är programmet som har tagit världen med storm. Söndagen den 19 augusti hade den svenska versionen premiär på TV4 Play och MMS siffror visar på en stark start – under de första tio dagarna har Love Island Sverige haft närmare 1,7 miljoner strömstarter på TV4 Play och 615 000 konsumerade timmar. Av strömstarterna finns 52 procent i målgruppen 15 – 24 år, och 27 procent i målgruppen 25 – 44 år. 72 procent är kvinnor.

Programmet är nu det mest konsumerade på TV4 Play i strömmad tid. Premiäravsnittet har under de första tio dagarna cirka 290 000 strömstarter och genomsnittet för de första tre episoderna ligger på 246 000 strömstarter. Därutöver tillkommer konsumtionen i Sjuan – där premiäravsnittet sågs av cirka 150 000 – och i C More, där programmet haft tiotusentals visningar per episod.

- Love Island Sverige har trummat igång på riktigt och programmet har fått en fantastiskt fin start som har överträffat alla våra förväntningar. Jag vill ge en stor eloge till produktionsteamet som jobbar stenhårt för att se till att våra tittare får ett rykande färskt och innehållsrikt avsnitt att titta på alla kvällar i veckan, säger Lotta Andersson, exekutiv producent för Love Island Sverige.

Till skillnad från liknande program sänds Love Island Sverige sju dagar i veckan, varför programmet bidrar till en stor konsumtionsvolym. Jämfört med samma tidpunkt förra året syns en konsumtionsökning totalt på TV4 Play med 69 procent i spenderad tid för premiärveckan.

Vad som också särskiljer Love Island Sverige är den unika möjligheten till interaktion som erbjuds tittarna, som alltså kan påverka handlingen i realtid via en app. Även här har engagemanget varit stort och med sina drygt 50 000 nedladdningar toppade Love Island-appen listan i App Store under premiärveckan.

- Att intresset för programmet har varit skyhögt märks inte minst i Love Island-appen. Utöver antalet nedladdningar så ser vi att tiotusentals unika användare är inne och engagerar sig i appen varje dag, något som nådde sin peak när vi i slutet av premiärveckan lät tittarna vara med och påverka vilka killar som skulle få stanna och fortsätta sin kärleksresa i Love Island. Engagemanget var enormt – tittarna vill verkligen vara med och påverka, säger Lotta Andersson och fortsätter:

- Love Island Sverige är ett program som engagerar på riktigt. Kärlek är universellt och när deltagarna faller för varandra så faller vi för dem – det är en ynnest att få följa deras kärlekshistorier i realtid och ju längre tiden går desto starkare kommer banden att bli. 

Love Island Sverige sänds varje dag på TV4 Play kl. 19.00 direkt från Grekland. Programmet går även att se i Sjuan.