Love Island Sverige är äntligen igång. Och söndagens premiär, 19.00 på TV4 Play, blev en hit hos tittarna. Programmet, som är unikt i sitt slag genom att det sänds direkt med en dags fördröjning från Grekland gör det möjligt för tittarna att påverka det som sker i villan. Och just interaktionen var något tittarna engagerade sig i redan innan sändningen. 

Dagarna före premiär laddade tusentals ner Love Island-appen där all omröstning sker. Och under själva sändningen gick appen upp i topp bland App Stores gratisappar, före giganter som Instagram. Tiotusentals är nu användare i Love Island-appen. 

- Precis som vi trodde så vill våra tittare vara med och engagera sig! Det märkte vi redan i samband med inspelningsstart när supermånga laddade ner Love Island appen för att kunna delta i den första programpåverkande omröstningen. Och i samband med premiären fullkomligt exploderade det, tiotusentals har laddat hem Love Island appen som nu skjutit upp i topp som den mest populära appen framför Instagram, säger Lotta Andersson, exekutiv producent. 

De preliminära siffrorna från MMS visar också på en stark start både digitalt och linjärt för kärleksäventyret.
Dessutom är det hela 40,6 procent av tittarna digitalt som är i åldersgruppen 15-24 år, och 24,9 procent i 25-39 år. 

Love Island Sverige fortsätter nu sändas varje dag, 19.00 på TV4 Play och i Sjuan, under sex veckors tid. 

- Äntligen är vi igång med Love Island Sverige - årets hetaste kärleksserie! Först och främst måste jag ge en eloge till teamet på plats som jobbar dygnet runt för att leverera ett dagsfärskt avsnitt till våra tittare. Programmet fick en kanonstart både på TV4 Play och Sjuan och det är extra kul att så många unga tittare hittade till programmet även om folk i alla åldrar verkar vara nyfikna på våra kärlekstörstande singlar. Att programmet är här och nu, inte förinspelat och gammalt - tror jag kommer att visa sig vara ett vinnande koncept och jag hoppas att programmet fortsätter ta för sig när kärleksresan i Love Island fortsätter!'