Bingo: Jag tänker ofta att jag äter för mycket kolhydrater, det är vitt bröd och gudvetvad. Menar du att man kan hålla sig borta helt från kolhydrater? Jag skulle vilja ha tips på en realistisk diet som inte innehåller en massa tomma kolhydrater. Hur ska jag tänka? Tack på förhand.
Annika Dahlqvist: Det beror på om man är frisk eller sjuk, och hur mycket fysisk aktivitet men bedriver. Fiska och fysisikt aktiva kan äta mer kolhydrater. Vi sjuka bör minimera kolhydraterna.

Krylbo: Hej! Jag tycker det är svårt med frukost, kommer inte på saker att variera med, brukar äta ägg och bacon, har du några andra förslag på bra frukost enligt din diet? Avocado, räkor och majonaise?
Annika Dahlqvist: I mitt kostprogram, finns som länk i bloggmarginalen (Min blogg hittar man genom att söka på ordet doktor på Google, en är som andra träff där). I programmet hittar du godkända födoämnen, av dem kan du komponera din frukost.

Lena Petersson: Som nybliven typ2-diabetiker och överviktig undrar jag om det är ngt speciellt jag bör tänka på utöver få kolhydrater?
Annika Dahlqvist: För alla är det viktigt att äta rätt fett, dvs naturligt fett. Det innebär inga konstfetter, margariner (som Becel, MIlda Lätta etc) och inga omega-6-rika matoljor som majsolja och solrosolja. Man ska inte heller äta alla kemiska tillsatser, alla E-nummer.

Mats Forsberg: Reagerade speciellt på en sak som nämndes och det var inflammationer kopplat till Kolhydratintag. Jag har sedan en tid "stickningar" i höften (som en domning). Har inte fått någon förklaring till vad det kan vara, jag tror att det är någon form av inflammation. Äter Fullkornshavregryn varje morgon och fick en idee att prova en annan frukost under en tid. Vad skulle du rekommendera ? /Mats
Annika Dahlqvist: Ett tips är att prova att minska på kolhydratintaget. Det innebär att inte äta någon gröt alls. Gröt innehåller bara stärkelse, kolhydrat.

Marina Holmgren: Hei! Jag har en dotter som är 13 och som behöver gå ner i vikt. Kan hon som är så ung gå på din diett och hur blir det då med vitaminer och mineraler?
Annika Dahlqvist: Barn behöver ofta inte minimera kolhydraterna utan det kan räcka med att minska dem och i stället öka på det naturliga fettet. Sen får man prova sig fram försiktigt, om man behöver reducera ytterligare på kolhydratintaget. Barn ska aldrig behöva vara hungriga. Fett är det bästa hungerdämpande som finns.

Kicki: Vilket är viktigast att inte äta kolhydrater eller att äta mycket fett?
Annika Dahlqvist: Man kan böreja med att öka fettintaget och därefter minska på kolhydratintaget. Sen får man se var man hamnar.

Mona: Hej! Jag skulle vilja ha det animaliska fettet lite mer preciserat.
Annika Dahlqvist: Det ska vara rent animaliskt fett, helst från betande djur, då blir det en bra balans mellan omega-6 och -3 i fettet. Mejerifett är ett utmärkt fett att äta. Smör eller Bregott.

Anne H: Om man enbart har några kilo i övervikt, hur mycket kolhydrater per dag rekommenderar du?
Annika Dahlqvist: Jag fger inga exakta gram, var och en måste prova sig fram för det är individuella skillnader. Läs mina böcker och länkarna i min bloggmarginal.

Christine: Hej! Jag är 40 år och har sedan några år tillbaka svårt att äta mjölkprodukter och fet mat. Jag får väldigt ont i magen och blir trött. Det som kan hjälpa om jag har ätit något olämpligt är alkohol. jag har även fått höra att jag är gluten känslig. Jag tycker att det är så svårt att veta vad jag ska äta för typ av mat för att må bra. Vad tycker du? Hälsningar, Christine
Annika Dahlqvist: Man kan träna korppen att äta naturligt fet mat. Om man tar det successivt så ser man var man hamnar.

Gudrun: har du något man kan gå efter när man vill minska i vikt
Annika Dahlqvist: Läs mitt kostprogram. Där berättar jag allt.

Frans: Kan du ge några konkreta tips på mat som är ok att äta enligt din metod, hörde att du sa att gröt var ett dåligt alternativ, vad är ett bra alternativ i så fall?
Annika Dahlqvist: Till frukost är ägg i alla former, samt tex stekt bacon enkelt och utmärkt. Till lunch och middag låter man bli potatis, bröd och pasta, men grönsakerna kan man äta. I stället tillsätter man mera smör och grädde i maten.

Michael: Började äta enligt GI efter nyår. Efter ca 2 månader fick jag väldiga magsmärtor efter jag ätit något. Är fortfarande inte riktigt bra. Kan det här ha ett samband? -8kg nu!
Annika Dahlqvist: En orsak kan vara gallbesvär. Du kan söka läkare för att få analyserat vad som orsakar ditt onda. Om man tror att det är kosten kan du gå upp i kolhydrater och ner i fett och sen börja om försiktigt och se när du får besvär.

Siiri: Jag har fibromyalgi, sover dåligt på grund av värken. Vill bli bättre och vill läsa Din bok. Var hittar jag den?
Annika Dahlqvist: Den finns på många bokhandlar och i alla internet-bokhandlar.

Lasse: Hej, Läste en artikel i DN för något år sedan med rubriken "Det är lika dumt att tro att man blir fet av att äta fett som att tro att man blir grön av att äta grönsaker." Känner du till den artikeln?
Annika Dahlqvist: Ja den artikeln är klassisk i Sverige. den skrevs av läkaren Christer Enkvist och handlar om just detta som jag pratar om.

Conny: Vad säger du om kolesterol ?
Annika Dahlqvist: Av kolesterol har vi precis den uppsättning som kroppen anser att den behöver. Vi behöver inte bry oss och försöka ändra på värdena. Ge kroppen den mat den ska ha så ger din dig tillbaka den bästa hälsa du kan få. Jag skriver mycket om detta i bloggen och i böckerna.

Anders: Om man har för högt kolestrolvärde vad äter man då?
Annika Dahlqvist: Då ska man äta LCHF lowcarb high fat då får man den bästa hälsa man kan få.

Gunnar Mineur: Har drastiskt minskat på kolhydrater, men vikt minskningen går så trögt. Vad gör jag för fel? Äter blodfettsmedicin vad har den för påverkan i sammanhanget?
Annika Dahlqvist: Om man äter strikt LCHF och ändå har svårt att gå ner i vikt får man minska gradvis på matmängden tills man får den viktnedgång man önskar.

Maud: Jag har två frågor Jag har fått lära mig att när man tränar är det viktigt att äta kolhydrater. Är det fel? En person som använt GI-metoden i ett och ett halvt år ansåg att hon hade fått sämre minne och hade blivit mer glömsk. Kan det ligga något i det? Behöver inte hjärnan kolhydrater?
Annika Dahlqvist: Det är inte viktigt att äta kolhydrater när man tränar. Det går bra att träna på fett. däremot är det inte lika skadligt för en tränande att äta kolhydrater som för en som är fysiskt inaktiv. Man får prova sig fram. Det viktiga är att man inte är rädd för att äta mättat fett.

Lars: Du avråder från att äta bröd. Hur ställer Du dig till GI-rutan? Namnet antyder att den skulle vara lämplig.
Annika Dahlqvist: GI-metoden säger inget om kolhydratmängden utan bara hur snabbt blodsockerstegrande det är. jag förespråkar lågkolhydrat-hög fett. då stiger inte blodsockret alls.

Gun Hasselgren: Vad är bäst när det gäller mejeriprodukter? Kan man bara säga att ju fetare desto bättre? Älskar grädde ost och smör. Är det bra med allt kött också?
Annika Dahlqvist: Mejerifettet är ett mycket bra sätt att få i sig nyttigt animaliskt fett. därför ju fetare desto bättre. Totala matmängden får man avpassa efter behovet.

Andreas: En person som använt GI-metoden i ett och ett halvt år ansåg att hon hade fått sämre minne och hade blivit mer glömsk. Kan det ligga något i det? Behöver inte hjärnan kolhydrater?
Annika Dahlqvist: Hjärnan behöver inte kolhydrater. Om kroppen inte får kolhydrater så tillverkar levern blodsocker. Hjärnan vill ha ett normalt blodsocker. Det är en lögn att man får sämre minne om man äter lite kolhydrater. Det är snarare tvärtom.

Vanja: Hej annika. Min fru och jag har börjat med din diet i en vecka och gått ned 2,5 kg. Min fråga är kan man dricka ett glas rödvin till entreconen en lördag kväll Vad säger du om wiskey
Annika Dahlqvist: Jag brukar säga max två glas vin i veckan. Mindre gör inget, och för mycket är skadligt.

Annika Dahlqvist: Tack för era frågor. gå in på min blogg: blogg.passagen.se/dahlqvistannika och läs vidare.