Den 2 maj startade TV4:s nya matsatsning Mitt kök i Nyhetsmorgon. Det är det svenska som står i centrum - svenska maträtter och svenska råvaror - för Mitt kök, som ersätter trotjänaren Middagstipset.
Två helt nya kockar är värdar för denna jättesatsning - 21-åringarna Jessica Frej, som visade stora matlagningskunskaper i succéprogrammet Sveriges mästerkock och nu satsar på sin nya roll som kock i Mitt kök på heltid, och Filip Fastén, som till vardags jobbar på restaurang Rouge i Stockholm och var den yngste finalisten i Årets kock 2011.

"Oerhört kul"

- Det känns oerhört kul att vi hittat två nya kocktalanger som ska leda den här satsningen. Genom åren har många av Sveriges stora kockar gjort sig kända genom Middagstipset i Nyhetsmorgon, rikskändisar som Fredrik Eriksson, Melker Andersson och Leila Lindholm har alla startat sin bana i TV4. Nu är det dags för Filip och Jessica att ta sin matlagning ut till hela Sverige, säger Mia Lindqvist, chef för Nyhetsmorgon.

Sänds sex dagar i veckan

Sex dagar i veckan sänds programserien Mitt kök i Nyhetsmorgon, måndag till lördag.
Förutom Jessica och Filip medverkar profiler som Bengt Frithiofsson, Bobbo Krull och Leif Mannerström. Mitt kök hjälper bland annat tittarna att göra veckomenyer, hitta rätt råvaror, baka bröd och fikabröd och visa hur man sätter guldkant på sin vardagsmat. Leif Mannerström bjuder dessutom på sina allra bästa kocktips.

Mitt kök-turné i sommar

I sommar åker dessutom Mitt kök på turné runtom i landet. Under vinjetten Sverigeresan är Mitt kök ute på vägarna i åtta veckor, under ledning av mat- och vinkännaren Jens Dolk och tvåan i världens största kocktävling Bocuse D´Or, Tommy Myllimäki.
Från söder till norr ska alla svenska smaker utforskas, med besök hos lokala och unika odlare och producenter. Allt detta sänds i Nyhetsmorgon. Sverigeresan är också en resande restaurang där den lokala invånarna får smaka på riktig toppmat, självklart gjord med lokala råvaror. Dessutom anordnas matmarknader och seminarier.

Sverige ska bli bäst på mat

Mitt kök är dessutom ett samarbete mellan TV4-Gruppen, Visit Sweden, Hushållningssällskapet och LRF med målet att öka kunskapen om Sverige som matland, bland annat genom visionen Sverige - det nya matlandet. Visionen handlar om att Sverige ska bli bäst på mat i Europa, med god mat, god djurhållning och upplevelser i världsklass.